Se upp för bluffsamtal om påstådda rabatter
Det förekommer att bedragare ringer upp och utger sig för att vara från Telia. De påstår bland annat att det finns en missad pensionärsrabatt eller pengar att få tillbaka, i syfte att få tillgång till känsliga uppgifter. Lämna aldrig ut känsliga uppgifter eller godkänn något du själv inte initierat.
Bedragare försöker ständigt förfina sina metoder för att lura människor. De missbrukar stora varumärken och skapar nya anledningar till att be om känslig information, som exempelvis kort- och bankuppgifter, inloggningsuppgifter, koder samt verifiering via BankID och Swish.
Vi begär aldrig känsliga bankuppgifter och du verifierar dig endast via BankID om du själv har kontaktat vår kundtjänst. Om du får ett samtal där känsliga uppgifter efterfrågas är det därför viktigt att du avslutar samtalet och inte lämnar några uppgifter. Tänk på följande:
Var alltid extra uppmärksam på nummer du inte känner igen eller förväntar dig att få, både från Sverige och utlandet.
Har du ett missat samtal som inleds med ett utlandsnummer bör du inte ringa upp.
Klicka eller bekräfta inget på okända länkar som skickats till dig via mail eller sms.
Lämna aldrig ut kredit- och bankkortsuppgifter eller lösenord.
Godkänn inget via Swish eller BankID som du själv inte har initierat.
Osäker? Lägg på och ring upp oss på 90 200.