Mer än miljö
Om det finns en sak som blivit allt tydligare så är det att allt hänger ihop.
Digitaliseringen har kopplat samman människor och låter oss prata, lyssna, titta, läsa och tycka, nästan var i världen vi än befinner oss. Nationer, företag och individer möts, jobbar och handlar med varandra över gränser och kontinenter, dygnet runt och året om. Och vi ser att vårt sätt att leva, arbeta och bedriva affärer påverkar miljö och samhälle över hela jorden.
Allt hänger ihop. Därför vilar Telias hållbarhetsarbete på tre ben.

Telia är branschens mest hållbara varumärke för femtonde året i rad, enligt svenska folket
Under året har Telia fortsatt att göra betydande framsteg inom hållbarhetsområdet och har av svenska folket utsetts till det mest hållbara varumärket inom telekombranschen i Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2025. Det är vi väldigt glada och stolta över.
Vi har intensifierat vårt klimatarbete med ambitiösa mål, inklusive ett netto-noll mål för 2040 som innebär en minskning av utsläppen med minst 90 procent. Förutom klimat och cirkularitet fokuserar vi också på digital inkludering och säkerhet. Vi skapar förutsättningar för människor och företag att utvecklas och få möjligheter för trygghet, inkludering, konkurrenskraft och tillgänglighet samt att vi hela tiden förbättrar säkerheten.
Sustainable Brand Index är en årlig undersökning som visar vilka varumärken svenska konsumenter uppfattar som de mest hållbara. Telia har rankats som nummer 1 i telekombranschen sedan 2012.

Resan till noll
Det är miljöns och klimatets tur nu. De hälsar att de inte kan vänta längre.
Vi behöver gå från ord till handling och bygga ett samhälle att vara stolta att lämna över till nästa generation. Och nästa.
Därför är vi på en resa med målet att nå noll avfall 2030 och noll utsläpp 2040.
Tillsammans tar vi med oss både leverantörer och kunder, för det är när vi gör saker på nya, smartare sätt som vi kan göra skillnad.
Följ med oss på resan!

Digital inkludering och säkerhet
Vi vill att alla som lever i det här landet ska ha samma möjlighet att kommunicera, och samma möjlighet att ta del av alla de fördelar som nätet erbjuder. Samma möjlighet att prata, lyssna, titta, läsa, tycka och skicka. Att alla ska vara en del av det digitala samhället.
Därför arbetar vi för att på olika sätt motverka det digitala utanförskapet, och för att göra nätet till en säkrare och bättre plats. Alla ska få vara med, och alla har rätt att känna sig trygga.

Ansvarsfulla affärer
Med stor styrka kommer stort ansvar, lyder ett populärt talesätt.
Telia är ett stort och starkt företag, och därför vill vi göra allt vi kan för att agera ansvarsfullt, och bidra till samhället på ett positivt sätt.
Det betyder bland annat att vi arbetar mot korruption och fusk, för etiska principer, integritet och mänskliga rättigheter.
När du gör affärer med oss ska du kunna lita på att allting har gått rätt till.