Fast telefoni
Välkommen till Telias support för fast telefoni — få hjälp att felsöka via vårt verktyg Fixa, se fakturainformation eller kontrollera driftstörningar i ditt område.
Frågor och svar om fast telefoni
Den 31 januari 2025 börjar vi fasa ut tjänsten Betalsamtal. Detta innebär att vi inte längre kommer att förmedla betalningar till olika tjänsteföretag via din faktura. Vi ser alltid över våra produkter och tjänster för att möta teknikutvecklingen och våra kunders behov. Betalsamtal är en gammal och utdaterad tjänst. Idag finns det många enklare alternativ som gör betalningarna snabbare och smidigare, till exempel Swish och Klarna. Du kan naturligtvis fortsätta ringa till olika tjänster precis som tidigare men eventuella köp sker via andra betallösningar som erbjuds av det företag du kontaktar. För större aktörer och evenemang som till exempel Melodifestivalen, Bingolotto och Let’s Dance kommer betalsamtal tills vidare att vara tillgängligt även fortsättningsvis.
Vi fortsätter arbetet med att modernisera och bygga ut näten för att kunna leverera nya och avancerade digitala tjänster till våra kunder. Samtidigt går vi över till modernare lösningar och framtidssäker teknik, främst via fiber eller mobilnäten.
Delar av det gamla kopparnätet lever inte längre upp till dagens behov av driftsäkerhet och kapacitet för moderna tjänster.
De kunder som berörs av nedstängningen kommer att erbjudas nya tjänster.
Ja, vi erbjuder hemnummer i mobilen. Tjänsten heter "Mitt hemnummer" och kostar 59 kr/mån. Du beställer tjänsten genom att kontakta oss.
Är du i behov av ett hemnummer så finns Hemtelefoni via mobilnätet att beställa.
Vi erbjuder inte längre någon hemtelefoni via koppar- eller fibernäten.
Ja, du kan flytta ditt fasta nummer till oss. För att flytta ditt fasta nummer till oss skriver du ut och fyller i en fullmakt för nummerflytt och skickar den till oss.
Själva nummerflytten tar ungefär fem arbetsdagar att genomföra från det att vi mottagit och hanterat blanketten.
Ja, du kan ta med ditt fasta nummer när du flyttar. Om du vill behålla oss om operatör räcker det med att fylla i en flyttanmälan så fixar vi resten.
Om du byter operatör är det viktigt att först stämma av med dem huruvida de har möjlighet att ta över ditt fasta telefonnummer eller inte.
Ja, du kan få hjälp att koppla in din fasta telefon via våra supportguider.
Hur mycket du kan ringa och vad som ingår i ditt fasta abonnemang hittar du på Mitt Telia. Här har vi samlat information om fast telefoni och våra olika tilläggstjänster.
Nej, sedan 30/11 -22 så erbjuder vi inte längre någon röstbrevlåda eller telesvar till våra fast telefoni-kunder.
För att tillfälligt ringa med dolt nummer anger du prefixet #31# före det nummer du vill ringa. Exempelvis #31#1234567890 + lur/ring-knappen.
Om du permanent vill att ditt nummer ska vara dolt för den du ringer kan du ställa in det på Mitt Telia.
Ja, du kan ringa till utlandet med din fasta telefon. När du ringer till utländska nummer betalar du extra för dina samtal. Här har vi samlat alla priser för utlandssamtal.
Vi erbjuder också tjänsten Utland, som ger dig möjlighet att prata på länge med dina nära och kära i utlandet. Med tillvalet Utland ringer du till fasta och mobila telefoner i mer än 20 andra länder för endast 20 öre/minut. Tjänsten gäller för dig som har Telia BAS eller Bredbandstelefoni. Kontakta kundtjänst om du vill teckna Utland.
Absolut! Vi erbjuder tjänsten Nummerpresentation för Telia Bas och Bredbandstelefoni. Tjänsten gör att du kan se från vilket nummer någon ringer eller har ringt, samt vilken tid och vilket datum samtalet kom. Du behöver en nummerpresentatör eller en telefon med inbyggd visning för att kunna nyttja tjänsten. För mobilabonnemang är tjänsten kostnadsfri.
Kontakta kundtjänst om du vill teckna Nummerpresentation.
Om du har Telia Bredbandstelefoni kan du beställa Telia Spärr In. Med tjänsten kan du själv bestämma vilka samtal du vill ta emot och vilka du vill blockera. Tjänsten kostar tio kronor i månaden och kostnaden läggs på din faktura. Kontakta kundtjänst om du vill teckna Spärr In. Om du redan har tjänsten kan du administrera den själv inne på Mitt Telia.
Tjänster som ingår i Telia Spärr In:
Spärr för inkommande utlandssamtal
Blockera anonyma samtal
Blockera upp till 32 valfria nummer
Välj upp till 32 valfria nummer som accepteras
Spärr ut är en tjänst där du kan bestämma vilka samtal du vill kunna ringa och vilka samtal du vill blockera. Tjänsten är gratis och aktiveras via vår kundtjänst.
Absolut! Tjänsten fungerar för Telia Bas och kostar fem kronor per väckning. Telefonen ringer under en minut när det är dags att vakna, om du inte svarar gör telefonen ytterligare två uppringningsförsök. Du kan bara koppla in väckning från den telefon som ska ringas upp och vi debiterar dig för en bokad väckning även om du avbokar den.
Beställ väckning
Lyft luren.
Tryck *55*.
Tryck klockslaget då du vill bli väckt eller påmind (alltid fyra siffror, t.ex. 0730).
Tryck #.
En talmaskin bekräftar din beställning.
Avboka väckning
Lyft luren.
Tryck #55#.
En talmaskin bekräftar din avbokning.
Vi erbjuder tjänsten Detaljspecifikation som gör att din faktura visar information om vilka samtal du har ringt, hur länge de har pågått, till vem numret går och vad samtalen har kostat.
Inloggad på Mitt Telia kan du ladda ner din detaljspecifikation utan kostnad. Önskar du få detaljspecifikationen hemskickad i pappersform kostar det 30 kr/faktura.
Detaljspecifikationen innehåller inte kostnadsfria poster (samtal och sms).
Absolut! Du sätter enkelt en beloppsgräns på Mitt Telia. Den förvalda beloppsgränsen ligger på 5 000 kr per månad eller kvartal. I beloppsgränsen ingår rörliga avgifter, trafikavgifter och alla engångsavgifter — dvs flyttning, arbetsmaterial, brutet avtal, installationsavgift och övriga avgifter som bara faktureras en gång, med undantag av inträdesavgiften för nytt abonnemang.
Telia Spårning för fast eller mobilt abonnemang är till för dig som besväras av ovälkomna telefonsamtal. Telia Spårning är i de flesta fall inte det första man bör ta till, prova först Telia Nummerpresentation för att se vem som ringer dig. Telia Spårning kostar 600 kronor per gång och beställs via vår kundtjänst.
Vi hjälper dig att spåra samtal på både ditt fasta och mobila abonnemang. Du får ange upp till fem olika tidpunkter under de senaste 14 dagarna då du vill att samtal spåras. Tjänsten ger upplysning om från vilket telefonabonnemang det spårade samtalet kommer och fungerar även om samtalet rings från ett hemligt eller skyddat nummer. Uppgifterna behandlas konfidentiellt av Telia och ett skriftligt spårningsbesked skickas per post. Beskedet kan användas som bevis i en rättegång.