Faktura och betalning
Här hittar du svar på vanliga frågor om faktura och betalning. Titta gärna på filmklippet nedan, där får du svar på de vanligaste frågor som rör fakturor och betalning.
Frågor och svar om faktura och betalning
Du ansöker om autogiro via din internetbank. Med autogiro dras pengar automatiskt från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det är inte möjligt att betala med autogiro från ett samägt konto. Logga in på Mitt Telia några dagar efter din ansökan och byt till sms-notifiering om du inte längre vill få pappersfaktura.
Ansök om autogiro
Logga in på din internetbank
Sök upp autogirofunktionen. Den ligger vanligtvis under rubriken "betalningar".
Fyll i våra bankuppgifter och övrig information som efterfrågas. Om din bank frågar efter betalarnummer eller kundnummer, ange ditt personnummer med 12 siffror.
Betalningsmottagare: TELIA SVERIGE AB
Bankgironummer: 5117-7913
Signera din autogiroansökan med BankID eller via bankdosa.
Du ansöker själv om e-faktura på Mitt Telia, antingen på webben eller i appen. Du kan också ansöka om e-faktura via din internetbank.
Webben
Välj Fakturor när du är inloggad på Mitt Telia fakturor.
Välj Fakturakonto.
Välj E-faktura.
Appen
Välj Fakturor.
Välj sedan Fakturainställningar.
Välj därefter Justera inställningar.
Under Betalsätt välj Byt betal- och leveranssätt.
Välj E-faktura i listan och genomför ändring.
Med e-faktura skickas din faktura från Telia elektroniskt till din internetbank i stället för via post. När du väljer e-faktura behöver du inte betala någon fakturaavgift.
Om du nyligen bytt till e-faktura men fortfarande får din faktura hemskickad beror det på att din ansökan om e-faktura godkändes efter att din pappersfaktura redan hade skapats i våra system. Du kommer då få nästa faktura elektroniskt till din internetbank.
På Mitt Telia hittar du alltid dina fakturor och du kan även använda vår funktion Kontrollera din faktura. När du tryckt på Kontrollera din faktura visas en blå informationsruta, i den kan du läsa mer information kring varför summan är högre eller lägre på fakturan.
Som ny kund kan du bli debiterad för två månader samtidigt beroende på när i månaden du blev kund. För vissa abonnemang betalar du även en startavgift, vilken då hamnar på din första faktura.
En annan anledning kan vara rörliga kostnader, såsom utlandssamtal och förmedlade tjänster eller att en rabatt har löpt ut. Om du bytt abonnemang kan även det påverka din månadskostnad.
Vi tar en fakturaavgift för att det kostar att producera och skicka ut pappersfakturor. Om du vill slippa betala en fakturaavgift kan du välja alternativet e-faktura — det är bättre för både plånboken och miljön.
Vi ser kontinuerligt över våra produkter och tjänster för att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt utbud. Det innebär bland annat att vi kan justera fakturaavgiften i framtiden.
Ja, om du får flera fakturor för olika abonnemang kan du samla dem på samma faktura. Undantaget är abonnemanget "Telia Bas", som inte går att lägga in på en samlingsfaktura.
På Mitt Telia kan du kombinera dina fakturor, logga in på webben eller i appen.
Om du delbetalar något får du utöver din Telia-faktura även en faktura från Telia Finance. Det är inte möjligt att kombinera en Telia-faktura med en Telia Finance-faktura.