Köpinformation
Här hittar du information om din beställning, leverans, retur och hur du går tillväga om du skulle ångra ditt köp.
Frågor och svar om köpinformation
Ja, vi gör en kreditupplysning när du köper ett nytt eller förlänger ett befintligt abonnemang för att bedöma din betalningsförmåga. Vi gör inte en upplysning när du som befintlig kund köper en tilläggstjänst.
Vi använder Sergel och Creditsafe för att göra kreditupplysningar och du får alltid en kopia från dem hemskickad några dagar efter att vi gjort en kreditprövning.
Du behöver ha fyllt 18 år för att kunna bli kund hos oss.
Nej, du kan inte teckna abonnemang hos oss om du har en betalningsanmärkning. Om du redan är kund och har ett eller flera befintliga abonnemang kan du behålla dem.
Du kan dock inte förlänga eller göra om villkoren för dem, exempelvis ta ut en ny mobil eller ta del av ett kampanjerbjudande.
Ångerrätten gäller för varor och tjänster du köpt från oss utanför affärslokal, exempelvis via telefon eller på telia.se. Du har rätt att ångra ditt avtal utan att ange något skäl genom att skicka ett meddelande till oss. Har du köpt en tjänst ska du meddela oss inom 14 dagar från avtalet träffades. Om en vara ingår i köpet räknas de 14 dagarna från det att du mottagit din vara.
Du ansvarar för eventuell värdeminskning vid hantering av varan. Varan ska gå att återställa till ursprungligt skick, annars debiteras du motsvarande värdeminskning. Du betalar också för den tid du använt tjänsten och eventuell förbrukning. Bästa sättet att ångra ditt köp är att kontakta oss för att få en kostnadsfri retursedel. I annat fall står du själv för returkostnaden. Du kan fylla i och skicka in följande blankett för ånger.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi meddelades om att du vill frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt.
Leveranstiden varierar beroende på vilka tjänster du köper från oss. Vi gör alltid vårt bästa för att du ska få det du beställt så snabbt som möjligt. De flesta beställningar som görs innan kl 20.00 på vardagar levereras nästkommande dag.
Leveranser till Gotland (postnummer 620 00 – 629 99) och vissa delar av Norrland (postnummer 830 00 – 999 99) kan ta lite längre tid.
Vi erbjuder hemleverans, leverans till någon av våra butiker eller till ditt närmaste utlämningsställe.
Vi erbjuder en ungdomsrabatt på mobilabonnemang för dig som är mellan 18-27 år (villkor gäller). Mer information om det hittar du under våra mobilabonnemang. Vi erbjuder för närvarande ingen studentrabatt, seniorrabatt eller pensionärsrabatt.
För beställningar till ett värde av 800 kr eller mer betalar du ingen fraktkostnad, oavsett vilket leveransalternativ du väljer.
För beställningar som underskrider 800 kr i värde är leveranskostnaden till någon av våra butiker kostnadsfri, medan leverans till ett utlämningsställe kostar 49 kr och hemleverans kostar 99 kr.
Om du mottagit en skadad eller trasig vara ber vi dig att kontakta oss så snabbt som möjligt. Om du köpt något via en återförsäljare, kan du även kontakta dem.
I samband med att din beställning lämnar vårt lager skickar vi ett sms och ett mejl med de uppgifter du behöver för att spåra din beställning.
Vi levererar till alla adresser i Sverige.
När du ångrar ett köp och returnerar en vara står vi för frakten tillbaka till vårt lager. I det fall det inte ingår en returfraktsedel i paketet kan du kontakta oss så skickar vi ut en till dig.
Ja, du kan lämna tillbaka en produkt du börjat använda inom 14 dagar förutsatt att köpet är gjort på distans, exempelvis online.
När du returnerar en produkt måste den vara i samma skick som när du mottog den. Annars kan vi komma att debitera dig för eventuell värdeminskning, exempelvis slitage, repor och liknande.
En retur brukar ta ungefär fem arbetsdagar från att du skickar din produkt till oss till dess att vi mottagit den och hanterat den i våra system.
Nej, du kan även använda vår app Telia Play i en webbläsare eller som app för mobilen eller surfplattan för att se ditt innehåll.
Om du har en Apple TV eller en Chromecast kan du casta ditt innehåll från din enhet till din tv.
Du kan däremot inte använda en tv-box från en annan leverantör för att titta på tv.
Nej, du måste inte använda en Telia-router. Det går lika bra att använda en egen router. I vissa fall kan du behöva använda en Telia-router för vissa av våra tv-tjänster.
Ja, i de flesta fall kan du göra en ändring i en pågående beställning. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
Nej, vi erbjuder inte öppet köp, bytesrätt eller möjligheten att testa innan du köper. Om du köpt något på distans, exempelvis online, har du alltid 14 dagars ångerrätt.