29 februari 2024

3 min läsning

Innovation

Så kan 5G revolutionera spelvärlden

En av de stora förändringarna med 5G är snabbare svarstider, något som är avgörande i spel där varje millisekund räknas. När den senaste trenden inom spel tar fart, så kallad cloud gaming, är hårdvaran sekundär – då är snabb uppkoppling det enda som räknas.

Två tonårskillar spelar spel med VR-headset.

Sättet vi spelar är på väg att förändras. Med 5G kan kraftfulla processorer och spelkonsoler bytas ut mot en vanlig dator, mobil eller surfplatta, medan själva spelen och all datakapacitet flyttas till molnet.

– Vi ser att spelindustrin kommer följa samma bana som musik- och videobranschen, där den lokala hårdvaran bytts ut mot streaming av ljud och bild samt olika abonnemangstjänster. Men det är först med 5G som det blir möjligt, säger Emil Stormheim, innovationsansvarig för Telias spelsatsningar. 

När det gäller spel är svarstiden från ett kommando till att rörelsen utförs på skärmen helt avgörande. En film som strömmas kan stå och buffra i ett par sekunder utan att det gör så mycket, men för spelupplevelsen är det helt otänkbart. Det är på grund av detta som de flesta spel laddas ner lokalt till datorer eller spelmedia.

5G möjliggör helt nya hastigheter i trådlös dataöverföring samt kapacitet att hantera stora mängder datatrafik, vilket skapar möjligheter för cloud gaming.

– Säg att du trycker på ”hoppa”. Ett kommando skickas då över ditt lokala nätverk, vidare till en 5G-mast och därefter till ett centralt datacenter som processar vad som ska hända och skickar tillbaka en videoström med rörelsen ”hoppa” till din display. Med 5G går detta så fort att du inte hinner förstå att det inte händer på din lokala dator, säger Emil Stormheim.

Emil Stormheim, innovationsansvarig för Telias spelsatsningar.

Spelen når den breda massan

En konsekvens av cloud gaming är att du som spelare inte längre behöver investera i en dyr speldator, de senaste spelkonsolerna eller i nya spel. Spel kommer istället erbjudas genom ett abonnemang på en speltjänst.

– Med 5G är du inte låst i vad din enhet kan prestera. Lite förenklat kan man säga att det enda som begränsar dig och din speltid är enhetens batteritid. Eftersom det inte längre krävs stora investeringar för att spela avancerade spel kommer spelen att nå ut till den bredare massan.

E-sportare, det vill säga de som tävlar i datorspel, kommer troligtvis att hålla fast vid speldatorer ett tag till, menar Emil Stormheim. Men på några års sikt kommer skillnaden mellan den lokala och den molnbaserade spelupplevelsen att suddas ut.

Flera cloud gamingtjänster börjar redan växa fram. Först ut är Google med Stadia och Microsoft med xCloud.

– Det finns indikationer på att spelkonsoler som PlayStation och Xbox med tiden kommer att fasas ut, men både Sony och Microsoft kommer att fortsätta göra nya enheter för kundernas hem. Redan i nästa generations spelkonsoler, som lanseras i slutet av 2020, ser vi en övergång mot helt digitala konsoler där bluray-läsaren plockats bort.

5G öppnar för VR-revolution

Cloudgaming öppnar också nya möjligheter för Virtual Reality-upplevelser. Inom VR-området är Facebook bäst positionerad hittills med sina storsäljande VR-glasögon Oculus Quest, säger Emil Stormheim. Men VR kräver ofta stor yta och få personer har ett extra rum att använda enbart för VR. Med 5G är ytan inte längre något problem. 

– Då kan du koppla på flexibiliteten att använda VR-glasögon utomhus plus möjligheten att strömma spel från ett helt bibliotek. Det skulle innebära en revolution för VR, men även för AR (Augmented Reality) och MR (Mixed Reality) då man kan se båda världarna samtidigt för att kunna navigera bättre, säger Emil Stormheim.

Headseten kommer också att bli lättare eftersom inga spel behöver lagras eller processas i själva hårdvaran. Även batterierna kan vara mindre då det går åt mindre kraft att strömma innehåll än att driva den lokala processorn.

– Boomen inom det här området kommer sannolikt runt 2023–2025 – då kommer det smälla ordentligt.

Fler artiklar i samma ämne: