Så sätter du stopp för otillåtna köp i appar
Att köpa extraliv och skins i spelappar är förrädiskt lätt och kan locka de små. Vad har man egentligen för möjligheter som förälder att få tillbaka pengar när barnen gjort otillåtna köp i appar eller spel, och hur skyddar man sig bäst för att det inte ska ske?
Det är drygt tio år sedan tidningarna gjorde stora rubriker av hur två små barn lyckats handla virtuella smurfbär för 50 000 kronor. Har vi lärt oss något under den tiden, eller händer det fortfarande?
– Det sker fortfarande. Det kommer nya föräldrar hela tiden och nya barn. Tänk på att det finns 14 miljoner abonnemang på tio miljoner invånare i Sverige, vilket innebär att i princip alla från åtta år och uppåt har tillgång till en mobil och därmed är uppkopplade på internet, säger Joakim Rolander, jurist på Telekområdgivarna, en oberoende rådgivningsbyrå som kostnadsfritt stöttar och hjälper konsumenter gällande abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar.
Spärr vid 3 000 kronor
Men det är mer sällan det handlar om så hiskeliga summor, lägger Joakim Rolander till. För till exempel betalteletjänster av typen prenumerationer finns i dag en spärr som slår in så fort köpen blir större än 3 000 kronor.
– De allra flesta ärendena vi får in handlar om några hundra kronor, så även om det handlar om pengar blir ingen tvungen att sälja sommarstugan för att kunna betala sin telefonräkning, säger Joakim Rolander.
Video: Så hanterar du barnens köp i appar.
Den som tecknat abonnemanget bär ansvaret
Däremot stöter han ofta på föräldrar som hoppas kunna kräva tillbaka pengar då köparen är minderårig och inte har haft tillåtelse av föräldern. Men trots att minderåriga inte kan ingå avtal finns mängder av undantag, menar Joakim Rolander. Annars skulle en 16-åring inte ens kunna gå till kiosken och köpa glass för sin månadspeng. I de här fallen handlar det om att den som tecknat abonnemanget också är ansvarig.
– Är det ditt namn som står på abonnemanget så blir du betalningsansvarig oavsett vem som använder mobilen. Du anses i praktiken ha gett ditt godkännande i och med att du låter ditt barn använda den, säger han.
Det innebär dock inte att det är kört för den som upptäcker att barnen lyckats med att göra virtuella inköp. Tjänsteleverantörer väljer många gånger i dag att betala tillbaka pengar till förtvivlade föräldrar. Att förebygga att det sker är dock det säkraste, kommenterar Joakim Rolander.
Hur stoppar jag otillåtna köp i appar?
Telia Trygghetspaket
I Telia Trygghetspaket finns funktioner för barnskydd under Familjeregler. Dessutom får du virusskydd, id-skydd och heltäckande vpn-skydd, med mera.
Spärrtjänster i Telias familjeabonnemang
Om du skaffar Telias familjeabonnemang genom att lägga till barnen som extra användare så får du automatiskt tillgång till ett antal spärrtjänster som hjälper dig att undvika oönskade kostnader. Där ingår bland annat spärr mot samtal och sms till betalnummer, och spärr mot köp av extrasurf.
Föräldrakontroll på iPhone och Android
På både mobiler och surfplattor finns en rad smarta barnspärrar. I Apples operativsystem iOS heter den Skärmtid och där kan du bland annat spärra köp i appar.
För mobiler och surfplattor med operativsystemet Android (dvs. de flesta tillverkare vid sidan av Apple och Huawei) kan du ta hjälp av appen Google Family. Där går det bland annat att blockera köp i appar och kontrollera vilka appar som ska vara tillåtna.
Använd lösenord
Ställ in att lösenord ska krävas vid köp av app eller köp i en app.
Engagera dig
Du kan aldrig lita 100 procent på spärrar och filter, då barn ju äldre de blir lär sig att ta sig runt dem. Visa intresse och var inte dömande. För barn i dag kan köp i den virtuella världen vara lika viktiga som köp i den verkligen världen och därför är det bra att du som förälder förstår dina barns motiv till varför de skulle vilja handla saker på nätet.
Mobilkörkortet
Telia har i samarbete med Bris tagit fram Mobilkörkortet, som hjälper både barn och deras föräldrar att känna sig trygga med första mobilen, helt gratis.