Telias miljömål siktar mot "netto noll"
2023 antog Telia ett utsläppsmål på netto noll till 2040. Målet baseras på vetenskapens riktlinjer och har validerats av Science Based Targets Initiative. Och det kommer att kräva stora ansträngningar.
Vi ska upprätthålla de absoluta utsläppsminskningarna på 90% i vår egen verksamhet mellan 2030 och 2040, samtidigt som vi minskar de absoluta utsläppen av växthusgaser i vår värdekedja med minst 90% till 2040.
De låga utsläpp som ändå återstår i vår egen verksamhet – till exempel via fortsatt affärsresande, produktionsbilar och dieseldrivna backupsystem för vårt nät – kompenserar vi sedan 2020 genom att köpa så kallade koldioxidkrediter.
Vårt utsläppsmål till 2040 – ”netto noll” – är utformat utifrån vetenskapens riktlinjer om vad som kommer att krävas för att begränsa ökningen av jordens genomsnittstemperatur till max 1,5 grader. Målen har validerats av Science Based Targets Initiative och ligger i linje med Parisavtalet från 2015.
För att nå vårt huvudmål till 2040 har vi satt delmål längs vägen:
2025
Halvera utsläppen från egen verksamhet till 2025 (detta mål är redan uppfyllt med råge).
Minska utsläpp relaterade till sålda och uthyrda produkter med 29% till 2025.
Arbeta med underleverantörer för att även de ska sätta vetenskapligt baserade klimatmål. (Vi fokuserar på de som står för 72% av utsläppen i vår leverantörskedja.)
84% av materialet från Telias egen nätverksamhet ska återanvändas eller återvinnas.
2026
Nå resultatet A i Carbon Disclosure Projects (CDP) externa klimatutvärdering.
Fortsätta att använda endast förnybar el.
Begränsa ökningen av vår el-konsumtion till 7% jämfört med 2022, trots att mobildatatrafiken förväntas att öka rejält.
2030
Minst halvera utsläppen från hela värdekedjan och kompensera återstående utsläpp genom köp av koldioxidkrediter
Minska utsläppen från egen verksamhet med 90%
2040
Netto noll utsläpp
För att nå slutmålet till 2040 behöver vi se över hela vår verksamhet. Det inkluderar allt från energiförbrukning och användningen av företagsbilar till inköpsregler och materialresurser. Det är alltså ett djärvt mål, i synnerhet som vi inkluderar hela värdekedjan. För att lyckas krävs att vi arbetar tillsammans med leverantörer, kunder och partners. Vi har höjt kraven på våra leverantörer och entreprenörer, och jobbar nära dem för att säkra att miljöfaktorn blir en viktig del av deras verksamhet.