Telia branschens mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter
I Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2024, uppger de svenska konsumenterna för 14:e året i rad att de uppfattar Telia som det mest hållbara varumärket i telekombranschen.
[Ursprungligt publiceringsdatum 2024-03-08.]
Telias hållbarhetsagenda är integrerad i företagets strategi och verksamhet. Bland fokusområdena som vi löpande arbetar med finns klimat och cirkularitet, digital inkludering (med särskilda initiativ riktade mot seniorer, föräldrar, företagare och nyanlända), barns rättigheter samt säkerhet och integritet.
– I en omvärld som ständigt kastar in oss i nya tuffa utmaningar står vi som ledande samhällsaktör i centrum för det uppkopplade livet, en trygghet vi säkrar genom att fortsätta satsa på moderna nät, ny innovation och digital inkludering. De behov som vi ser har ökat den senaste tiden är både cybersäkerhet och digital tillgänglighet, och jag är stolt över att vi redan har flera initiativ och lösningar på plats för att möta dessa behov, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.
För att bidra till bättre uppkopplade samhällen och bättre digitala liv är Telias hållbarhetsagenda integrerad i både strategi och verksamhet. Vi har antagit ambitiösa miljömål som gäller såväl den egna verksamheten som de underleverantörer vi använder. Miljö- och klimatarbetet inkluderar bland annat att vi enbart använder förnyelsebar el i våra nät. Vi utforskar hela tiden nya sätt att bli mer energieffektiva, till exempel genom att återanvända energi från våra datacenter.
Vårt hållbarhetsarbete handlar samtidigt om mer än miljö. Vi driver initiativ för digital inkludering där vi hjälper äldre, nyanlända och småföretagare att öka sina digitala kunskaper. Vi arbetar också på att hjälpa barnfamiljer till en trygg och bra start på barnens digitala liv genom Mobilkörkortet i samarbete med Bris.Läs pressmeddelandet här.