Avsluta och ändra
På denna sida har vi samlat information som du kan behöva om du vill göra ändringar på dina abonnemang eller om du önskar säga upp.
Frågor och svar om att avsluta och ändra
Kontakta vår kundservice på telefonnummer 90 200 för att få hjälp och rådgivning när du vill avsluta eller ändra ditt abonnemang. Genom en personlig kontakt säkerställer vi att du får bästa möjliga hjälp med uppsägningen. Om du har andra abonnemang eller tjänster hos oss får du också information om hur din uppsägning påverkar dessa. Om du vill skriva till oss för att ändra eller säga upp ditt abonnemang så går det också bra så länge vi kan identifiera dig på ett säkert sätt.
Via Mitt Telia kan du säga upp specifika tjänster, exempelvis mobilt bredband 40 och 70 GB och utvalda kanalpaket. Du gör detta enkelt under din tjänst eller abonnemangs detaljsida.
För att se hur lång bindningstid du har kvar på ditt abonnemang kan du logga in på Mitt Telia. Antingen på webben eller i appen.
För att se hur lång uppsägningstid du har kvar på ditt abonnemang kan du logga in på Mitt Telia. Antingen på webben eller i appen.
Du kan nästan alltid flytta med dig dina abonnemang och tjänster när du ska flytta. Du kan kolla förutsättningarna för din nya adress här. Om du ska flytta fasta tjänster behöver du kontakta oss, så hjälper vi dig vidare. Gäller det mobila tjänster uppdateras det automatiskt.
Om dödsboet betalat för mycket återbetalar vi det automatiskt till den avlidnes bankkonto, beloppet framgår på sista fakturan.
Är dödsboet avslutat kan återbetalning ske till en anhörig. Vi behöver en kopia på bouppteckning, fullmakt från samtliga dödsbodelägare och kontouppgifter till den anhöriges konto.
Handlingarna ska skickas till följande adress: Telia (fullmakt) c/o Coor A 274 971 74 Luleå
Fristående kanalpaket kan du avsluta via Mitt Telia. Vill du säga upp hela tv-tjänsten så måste du kontakta kundtjänst, du hittar mer information här hur du kan komma i kontakt med oss.
Har du ett tv- och streamingpaket har du möjlighet att pausa det upp till tre månader per år. T.ex. om du vill göra ett uppehåll och komma igång automatiskt när säsongen börjar igen. Du kan administrera detta via Mitt Telia, har du endast ett aktivt tv-paket behöver du kontakta kundservice.
Du kan säga upp eller avsluta ditt abonnemang när du vill. Om du har bindningstid eller uppsägningstid kvar får du en slutfaktura på resterande kostnader.
Du kan också välja att säga upp ditt abonnemang till bindningstidens eller uppsägningstidens slut. Då kan du använda abonnemanget under hela perioden.
Om du har lånat en router från oss kommer du att få en retursedel i form av en QR-kod några dagar innan ditt abonnemang avslutas. Se vår guide för hur du enkelt returnerar din router.
Innan du byter operatör är det viktigt att kolla upp om du har bindningstid eller inte.
Det är bara mobilabonnemang som avslutas automatiskt när du byter operatör och flyttar med dig ditt nummer. Övriga abonnemang och tjänster behöver du säga upp själv.
Bredband eller mobilabonnemang är inte möjligt att pausa eller frysa under eller efter bindningstiden. Mobilabonnemang kan dock efter bindningstiden göras om till ett kontantkort.
Har du ett tv- och streamingpaket har du möjlighet att pausa det upp till tre månader per kalenderår. Du pausar ditt paket under fliken Mina tv-paket på Mitt Telia och kan när som helst återuppta abonnemanget.
Ja, under bindningstiden kan du alltid byta till ett dyrare abonnemang med till exempel mer surf eller fler tv-kanaler. Efter bytet kan du dock inte byta tillbaka.
Om du har ett obundet abonnemang kan du byta fritt mellan olika abonnemang, tjänster och paket.
Du som har bindningstid kan tidigast ta del av nya kampanjer 90 dagar innan bindningstiden löper ut.
Om båda har tillgång till BankID kan ni göra en överlåtelse digitalt. I övrigt fall behöver du som idag står på abonnemanget kontakta oss.
Du kan enkelt säga upp din Telia Försäkring genom att smsa "forsakring av" till 4466. Du kan även avbeställa mobilförsäkringen via Mitt Telia, ringa till kundtjänst på 90200 eller från utlandet +46 771 99 02 00. Du kan även besöka någon av våra butiker, chatta med oss eller skicka ett brev till Telia Försäkring AB, 169 94 Solna*
*)Uppsägning via brev innebär längre hanteringstid så uppsägningar vid månadsskiften kan därför ta någon dag extra beroende på handläggningstid. Välj om möjligt annat alternativ för att avsluta försäkringen. OBS! Ange om du vill att försäkringen skall avslutas direkt eller vid nästa månadsskifte. Om denna info saknas avslutas den direkt. Har du flera försäkringar hos oss så behöver vi också info om vilken försäkring du vill säga upp, försäkringsnummer, IMEI-nummer eller mobilnummer.