Nu avvecklar vi 3G- och 2G-näten
Så påverkas du.
-
Därför fasar vi ut 3G och 2G
-
Detta behöver du göra
-
Frågor och svar om utfasningen
Nu uppgraderar vi mobilnätet i Sverige. Samtidigt som vi bygger ut 5G-nätet och moderniserar 4G-nätet så avvecklar vi också de gamla 3G- och 2G-näten. Här kan du läsa mer om varför vi genomför avvecklingen och hur det påverkar dig som konsument eller företagare.
Varför försvinner 3G och 2G-näten?
All teknik åldras och behöver så småningom ersättas med ny och bättre teknik. När det gäller 3G- och 2G-näten finns det flera faktorer:
- 5G och moderniserad 4G innebär snabbare hastigheter och stabilare uppkoppling än 3G och 2G. De moderna näten är också säkrare och mer robusta.
- För att kunna erbjuda nya tjänster över 5G och 4G behöver vi mer frekvensutrymme. Nedsläckningen av 3G och 2G frigör utrymme för de nyare teknikerna.
- Modernare teknik kan bidra till ett mer klimatsmart samhälle. De nya näten är upp till fem gånger mer energieffektiva än de äldre.
- Efterfrågan på 3G- och 2G-teknik minskar i takt med att företag och konsumenter använder 4G i allt högre grad. Tillverkarna av nätverksteknik har redan slutat stödja 3G och 2G, vilket gör att det i framtiden blir svårt att få tag på sådan utrustning.
Bättre nät för alla
De äldre näten, 3G och 2G (även känt som GSM-nätet), behöver ersättas med nyare teknik. 5G och det moderniserade 4G-nätet kommer att innebära snabbare och stabilare uppkoppling för alla kunder.
För dig som enskild konsument betyder det sådant som bättre samtalskvalitet, streaming i mobilen utan lagg och bättre förutsättningar för till exempel onlinespel och smarta hemmet-lösningar. För företag innebär det nya möjligheter till effektivisering och innovation tack vare blixtsnabba högkapacitetsnät.
Vad behöver jag göra för att fortsätta ringa och surfa när 3G-nätet avvecklas?
Vi arbetar för att avvecklingen av 3G- och 2G-näten ska ske med minimal kundpåverkan, men om du använder äldre mobiler eller mobila bredbandsrouters så kan du behöva ändra inställningar eller uppgradera.
Du som använder modernare utrustning (till exempel mobiltelefon/smartphone eller trådlös router) behöver egentligen bara kontrollera att din mobil eller router är inställd på att använda 4G-nätet eller högre. I din mobil kan du enkelt kolla detta under Inställningar.
- Med iPhone: Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Röst och data. Ställ in 4G eller högre, och aktivera VoLTE för bättre samtalskvalitet.
- Med Android: Inställningar > Wifi och nätverk > SIM och nätverk > Nätverkstyp. Ställ in 4G eller högre. (Notera att de exakta menyvalen kan skilja sig mellan olika mobiltillverkare.)
- Med mobil router räcker det att uppgradera till 4G genom att göra en fabriksåterställning. Se instruktioner för fabriksåterställning här.
- Om du ställt in eget namn och lösenord på din router kommer dessa att försvinna när du återställer routern. I så fall kan du åter gå in på routern och ändra namn och/eller lösenord. Se mer info här.
Välj nedan för mer info om du har äldre utrustning, uppkopplade prylar eller IoT-lösningar.
Så påverkas du som privatperson
- Gamla telefoner
- Uppkopplade prylar
- Frågor & svar
All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. För att vi ska kunna erbjuda snabbare och stabilare uppkoppling och smartare tjänster via 5G-nätet och det moderniserade 4G-nätet behöver vi släcka ned de allt mindre efterfrågade 3G- och 2G-näten för att frigöra kapacitet. Teknikskiftet innebär också att vi byter ut äldre utrustning mot effektivare och mer energismart teknik vilket krävs för att vi ska lyckas med vårt klimat- och hållbarhetsarbete.
Avvecklingen av 3G-nätet pågår och nätet kommer att vara helt nedsläckt i slutet av 2025.
När det gäller 2G-nätet har vi beslutat att skjuta upp stängningen till slutet av 2027. Detta för att göra övergången till nyare teknik (4G och 5G) så smidig som möjligt för så många som möjligt, då 2G-nätet är det gamla nät som flest saker (t.ex. larm eller bilar) är uppkopplade mot.
Avvecklingen av 3G-nätet sker successivt över hela landet och målet är att det ska vara helt släckt till slutet av 2025. Vi rekommenderar att du redan nu ser över vilken uppkoppling din mobil eller mobila router använder för att minska risken för avbrott.
2G-nätet kommer att vara aktivt med full täckning till och med 2027, då det kommer att släckas helt.
Telia har ett 4G-nät som täcker mer än 90% av Sveriges yta. Det betyder att vi kan erbjuda mycket god 4G-täckning (eller på sikt 5G-täckning) på de platser där 3G- och 2G-näten avvecklas. Vi jobbar kontinuerligt för att förbättra täckningen i vårt 4G-nät och kommer under de närmaste åren att bygga ut 4G-täckningen ytterligare.
Om du har mobilt bredband som ersättning för det gamla kopparnätet så har du förmodligen redan 4G, och kommer därmed inte att märka att vi avvecklar 3G-nätet.
Om du har äldre utrustning som klarar 2G så kommer du att kunna använda denna för röstsamtal fram till utgången av 2027 givet att det finns mobiltäckning där du bor.
Trygghetstelefoner och trygghetslarm hanteras i allmänhet via kommunerna. Telefoner och trygghetslarm med talkommunikation kommer fortsatt att fungera över 2G, så länge det finns 2G-täckning på platsen. Kontakta din kommun angående deras planer på att modernisera trygghetstelefoner och larm.
I princip alla mobiler som tillverkats de senaste åren har 4G-kapacitet. Telias butiker och telia.se säljer i dag enbart mobiler som har stöd för 4G.
En enkel tumregel är att äldre mobiltelefoner med vanliga fysiska knappar (istället för pekskärm) bara stödjer 2G eller 2G/3G. Det finns även äldre smartphones som endast stödjer 3G, som till exempel iPhone 4 och äldre, eller Samsung Galaxy S2 och S3. Doro-mobiler upp till modell 7030 stödjer endast 3G, men senare modeller med fysiska knappar som Doro 7031, 731X och 7001H stödjer 4G.
Några tips om hur du kan kontrollera om din mobil stödjer 4G:
- Bästa sättet: Gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under ”Mobilnät” eller ”Datakommunikation”. Om du hittar alternativ för tal och data i 4G/5G så bör du välja det. Saknas ett 4G-alternativ så är din telefon för gammal.
- Om du har kvar instruktionsboken för din telefon kan du kontrollera den för att se vilka nät din mobil stödjer. Sök efter 4G eller LTE.
- Kontrollera indikatorn för uppkoppling på skärmen på din mobil. Där anges oftast vilket nät mobilen är uppkopplad mot. Om indikatorn visar 4G eller VoLTE så har din mobil stöd för 4G. Om det står 2G, 3G eller E (Edge) tyder det på att mobilen inte stödjer 4G, men det kan också bero på att du befinner dig på en plats med dålig täckning.
De allra flesta 4G-mobiler har stöd för mobila röstsamtal via 4G, även känt som VoLTE. Men om du vet att din telefon är av äldre modell så bör du kontrollera detta oavsett om du kan surfa via 4G.
Några tips om hur du kan kontrollera om din mobil stödjer röstsamtal via 4G:
- Gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under “Anslutningar” och/eller Mobilnätverk. Om du hittar alternativ för VoLTE eller LTE-samtal så har din telefon stöd för detta. Saknas dessa möjliga inställningar är din mobil antagligen för gammal och du bör byta ut den i god tid innan 2G/3G-näten har avvecklats.
De flesta mobiler (och andra enheter) som fungerar i 3G-nätet fungerar också i 2G-nätet. Om din mobil av någon anledning saknar stöd för 2G (samt 4G och 5G) så kommer du inte längre att kunna koppla upp den mot Telias mobilnät efter 2025 då 3G-nätet kommer att vara helt avvecklat.
Om din mobil har stöd för 2G kommer du att kunna använda den för röstsamtal tills 2G-nätet släcks ned 2027.
I vissa byggnader kan inomhustäckningen upplevas som bristfällig. Alla våra mobilabonnemang möjliggör aktivering av wifisamtal om du har en mobil av nyare modell och en wifirouter installerad i ditt hem. Se våra mobilguider för instruktion om hur du aktiverar wifisamtal på din mobil.