Överlåtelse av abonnemang

Så här gör du om du vill överlåta ett abonnemang till en annan privatperson.

Överlåtelse av abonnemang

Via länkarna nedan väljer du vilken typ av överlåtelse du vill göra, om det är till en annan person eller ett företag. Vilken eller vilka tjänster du vill överlåta väljer du senare i flödet eller avtalet. Där ser du också vilka tjänster som kan överlåtas.

Hur går det till?

Om det är en överlåtelse mellan två privatpersoner loggar du in på Mitt Telia med hjälp av BankID. När du fyllt i uppgifter om den som ska ta över abonnemanget kommer ett mail till dig och den som ska ta över abonnemanget där ni båda godkänner överlåtelsen med hjälp av BankID. Om någon av er saknar BankID eller om ärendet gäller en överlåtelse från en avliden person, vänligen kontakta oss på telefon 90 200.

Om du är ombud via fullmakt för en annan person och vill göra en överlåtelse åt fullmaktsgivaren, kontakta oss på 90 200. Vi gör en kreditprövning på den som ska ta över abonnemang och tjänster innan vi godkänner överlåtelsen.

Välj vilken typ av överlåtelse du vill göra:

Viktigt att veta

  • Du kan överlåta abonnemang på fasta tjänster till någon på samma adress där tv, bredband eller hemtelefoni är installerat. Mobilabonnemang har ingen installationsadress och går därför bra att överlåta till någon annan oavsett adress.

  • Vid överlåtelse av ditt abonnemang kan vissa tjänster upphöra eller sluta fungera och avslutas. Exempel på tjänster är: Telia Försäkring, Spotify, e-post, Storytel och Surfpott.

  • Vid överlåtelse av mobiltelefoni där det finns datasim kopplade till abonnemanget behöver det även anges om detta/dessa ska överlåtas.

  • Engångsavgifter (ex. arbete i fastighetsnät, inköp av hårdvara etc) som tillkommit på en faktura innan ett överlåtelseavtal är genomfört, tillfaller juridiskt den befintliga ägaren och kan inte överlåtas.