Sammanställning
Granska uppgifterna nedan, slutför sedan ordern genom att klicka på knappen Slutför.
Frånträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Förnamn: |
Efternamn: |
Personnummer: |
Företräder dödsbo: |
Abonnemangsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Kontaktnummer: |
E-postadress: |
Tillträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Förnamn: |
Efternamn: |
Personnummer: |
Faktureringsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Kontaktnummer: |
E-postadress: |
OBS! Om du som tillträdande kund saknar svenskt personnummer, glöm inte att ta med legitimation till din Telia-butik. |
Frånträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Företagsnamn: |
Organisationsnummer: |
Kontaktperson |
Förnamn: |
Efternamn: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Företräder dödsbo: |
Abonnemangsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Tillträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Företagsnamn: |
Organisations/personnummer: |
Enskild firma: |
Kontaktperson |
Förnamn: |
Efternamn: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Faktureringsadress |
Företagsnamn: |
C/o: |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Land: |
Önskar e-postfaktura: |
Frånträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Förnamn: |
Efternamn: |
Personnummer: |
Företräder dödsbo: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Abonnemangsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Tillträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Företagsnamn: |
Organisations/personnummer: |
Kontaktperson |
Förnamn: |
Efternamn: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Faktureringsadress |
Företagsnamn: |
C/o: |
Box: |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Land: |
Önskar e-postfaktura: |
Frånträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Företagsnamn: |
Organisationsnummer: |
Kontaktperson |
Förnamn: |
Efternamn: |
E-postadress: |
Mobil/kontaktnummer: |
Företräder dödsbo: |
Abonnemangsadress |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Tillträdande kund och kontaktuppgifter |
---|
Förnamn: |
Efternamn: |
Personnummer: |
OBS! Har du inte något svenskt personnummer, behöver både du som överlåter abonnemanget och den person som övertar det gå till en Telia-butik. Den sistnämnda legitimerar sig samt har med någon av följande handlingar: svenskt anställningsintyg/studieintyg, kopia av köpekontrakt eller lagfart/bostadsrättsbevis.. |
Mobil/kontaktnummer: |
E-postadress: |
Faktureringsadress |
C/o: |
Gatuadress: |
Postnummer: |
Ort: |
Önskat överlåtelsedatum |
---|
Datum: |
Observera att detta är endast ett önskat datum. Överlåtelsen gäller tidigast från den dag Telia godkänt överlåtelsen. |
Tjänst/Tjänster som ska överlåtas |
---|
Övriga upplysningar |
---|
Kontaktpreferenser |
---|
Slutför beställningen genom att klicka på Slutför. En pdf-fil genereras då som ni skriver ut och undertecknar samt skickar till Telia på adress: Telia, c/o Coor, A 269, 971 74 LULEÅ
Överlåtelse för privat- och företagskunder
Längst ner på sidan väljer du vilken typ av överlåtelse du vill göra, om det är till en annan person eller ett företag. Vilken eller vilka tjänster du vill överlåta väljer du senare i flödet eller avtalet. Där ser du också vilka tjänster som kan överlåtas.
Hur går det till?
Om det är en överlåtelse mellan två privatpersoner loggar du in på Mitt Telia med hjälp av BankID. När du fyllt i uppgifter om den som ska ta över abonnemanget kommer ett mail till dig och den som ska ta över abonnemanget där ni båda godkänner överlåtelsen med hjälp av BankID. Om någon av er saknar BankID eller om ärendet gäller en överlåtelse från en avliden person, vänligen kontakta oss på telefon 90 200.
Har du ett företag som vill överlåta ett abonnemang fyller du i formuläret nedan. Det ifyllda avtalet behöver sedan skrivas ut och signeras av behörig beställare/firmatecknare innan ni skickar in det till oss. Använder ditt företag sig av en e-signeringstjänst kan ni signera avtalet med den tjänsten, vi godkänner avtal signerade med någon av följande tjänster; Scrive, OneFlow, GetAccept, Acrobat Sign, Assently, DocuSign, Cling, Verified, Addo Sign, Comfact och QNOVA.
Önskar du överlåta ett bundet företagsabonnemang till en privatkund behöver du kontakta våran kundservice först.
Vi gör en kreditprövning på den som ska ta över abonnemang och tjänster innan vi godkänner överlåtelsen.
Vad kostar det att överlåta abonnemang och tjänster?
Som privatperson betalar du ingen avgift för att överlåta ditt bredband eller din tv-tjänst. Vi tar inte heller någon avgift när du tar över ett abonnemang efter någon som avlidit.
För övriga abonnemang och tjänster betalar du 500 kr per tillfälle (inkl. moms). Mer information om pris för olika abonnemang hittar du här.
Mobilabonnemang för företag kostar 200 kr exkl. moms för att överlåta. Vi tar inte ut någon avgift när du överlåter ett abonnemang från någon som har avlidit.
Avgiften för överlåtelsen betalar den som tar över abonnemanget eller tjänsten på sin första faktura.
Viktigt att veta:
- Du kan överlåta abonnemang på fasta tjänster till någon på samma adress där tv, bredband eller hemtelefoni är installerat. Mobilabonnemang har ingen installationsadress och går därför bra att överlåta till någon annan oavsett adress.
- Vid överlåtelse av ditt abonnemang kan vissa tjänster upphöra eller sluta fungera och avslutas. Exempel på tjänster är: Telia Försäkring, Spotify, e-post, Storytel och Surfpott.
- Vid överlåtelse från företag till privat av ett bundet abonnemang behöver du kontakta Telias kundtjänst för en slutfaktura på eventuell bindningstid och pristillägg innan dess att en överlåtelse kan genomföras.
- Vid överlåtelse av mobiltelefoni där det finns datasim kopplade till abonnemanget behöver det även anges om detta/dessa ska överlåtas.
- Vid överlåtelse till/från företag behöver en behörig beställare/firmatecknare signera avtalet.
- Engångsavgifter (ex. arbete i fastighetsnät, inköp av hårdvara etc) som tillkommit på en faktura innan ett överlåtelseavtal är genomfört, tillfaller juridiskt den befintliga ägaren och kan inte överlåtas.
- Vid överlåtelse till företag tänk på att ange vad för typ av faktureringssätt som önskas: ex. samfakturering, pappersfaktura, e-postfaktura och märkningar som PO/referensuppgifter dit fakturorna ska skickas.
Jag som är kund vill
Bra att veta:
- Överlåtelse av tjänster kan endast ske mellan företag.
- Om bindningstid finns kvar på tjänsten överlåts även denna till den nya abonnemangsägaren.
- Har du finansavtal måste detta först överlåtas hos Telia Finans. Kontakta din personliga säljare eller kontakta oss på 90400.
- Serviceavtal överlåts inte, med undantag för avtal som ingår i överlåtet Finansavtal.
- Avgift för överlåtelse kan förekomma. Se prislista. Fakturan belastar tillträdande kund.
- Alla tjänster som är paketerade i kombination, överlåts till tillträdande kund även om enbart ett abonnemang är angivet på blankett.
Detta abonnemang vill jag överlåta till ett annat företag
Om du vill överlåta flera abonnemang väljer du ett i taget genom att fylla i abonnemangsnummer och eventuella tillval som den nya ägaren önskar knyta till just det abonnemanget.
Om du har flera abonnemang av samma typ av tjänst klickar du "Lägg till" för att fylla i uppgifter för nästa abonnemang som du vill överlåta. Om du även vill överlåta abonnemang på annan tjänst, går du upp till "Välj tjänst" igen.
En tjänst har lagts till nedan
Följande abonnemang kan inte överlåtas:
- Telia ISDN Duo
- Telia SIP-anslutning 1. Kontakta din återförsäljare för ersättningserbjudande
- Telia Föreningsabonnemang. Abonnemanget görs om till ett företagsabonnemang vid överlåtelse.
- Telia Meddelandebox
Ovan är endast exempel på tjänster som inte kan överlåtas. Om du inte hittar ett önskat alternativ för din tjänst, kontakta din personliga säljare eller ring 90400.
Tillvalstjänster
Tillvalstjänsterna Telia kod, Telelås och Räckviddsbegränsning kommer att avslutas i samband med överlåtelsen. Tillträdande kund kan kontakta oss på 90400 för att beställa tillval eller kryssa i rutan om du önskar bli kontaktad. Telesvar och nummerpresentation överlåts med telefonin.
Om frånträdande kund har förval hos annan operatör avslutas tjänsten i samband med överlåtelsen.
Fast telefoni
Ange vilket abonnemang som ska överlåtas. Du hittar numret på din faktura. Nedan kan du även kryssa i om du vill bli kontaktad för att beställa prisplan och eventuella tillval.
Betaltjänst Telia 900
Om du vill överlåta Betaltjänst Telia 900, kontakta vår kundtjänst på 020-900944 eller via e-post på telia900-kundtjanst@teliacompany.com
Nummertjänster
Du kan överlåta nummertjänster som 020- och 077-nummer. Eventuella tilläggstjänster som finns på abonnemanget följer med i överlåtelsen.
Direktval
Direktval kan överlåtas med befintlig växelanslutning eller överföras till befintlig anslutning på tillträdande kund. Endast hel serie kan överlåtas.
Viktig information vid överlåtelse av Bredband
Om du har ett telefonabonnemang kopplat till Telia Bredband flyttas även telefonabonnemanget över till det andra företaget i samband med överlåtelsen.
- För Telia Bredband Plus samt Telia Bredband Pro (Telia ProLane) måste du ha Telia som operatör för aktuellt telefonabonnemang (förval).
- Har du tilläggstjänsten Smart Företag överlåts den tillsammans med ditt bredbandsabonnemang.
Vad händer med min e-post?
Om du väljer att överlåta din e-post, följer såväl e-postadresser som e-postlådor (inkl. sparad e-post) med. De adresser som inte ska övertas måste tas bort innan överlåtelsen sker.
Om du väljer att inte överlåta din e-postlåda kommer dina e-postadresser att avslutas automatiskt, annars följer de med vid överlåtelsen. Har du e-post som du behöver spara gör du det omgående. När överlåtelsen är genomförd finns inte e-postadresserna och dess innehåll kvar.
Tillträdande kund kan välja egna e-postadresser genom att kontakta 90 400 (gäller endast Enterprise).
Domännamn
Se separat blankett.
Bredband och Datakommunikation
Jag önskar överlåta publika/globala IP-adresser tillsammans med abonnemanget/förbindelsen.* OBS! Gäller ej Abonnemang med INT nummer (Bredband Start), Exempelvis INT-1234567
Office 365
Office 365 kan i vissa fall överlåtas. För detta krävs en förutsättningskontroll som vi gör tillsammans med dig. Kontakta vår support för molntjänster på 0771-32 99 99 så hjälper vi dig.
Öppettider: 08.00 -16.30.
Obs! Du kommer att debiteras för en eventuell överlåtelse enligt Konsultationstaxa: 880 kr/tim.
Domäner
Vill du överlåta en domän, måste du göra det på en separat blankett.
Tjänster som inte kan överlåtas:
Telia Telemöte, Telia Webbmöte, Telia Reflex samt säkerhetstjänster som Teliia Säkerhetspaket Företag (tidigare Desktop Secutity). För information om övriga tjänster, kontakta vår kundtjänst på 90 400.
Domän och övriga tjänster
Ange vilken tjänst du vill överlåta och vilket abonnemangsnummer tjänsten har. Du hittar numret på fakturan.
Viktig information
Telias erbjudanden för privatpersoner kan inte överlåtas till en företagskund utan att erbjudandet förändras. Våra abonnemang och tjänster skiljer sig åt mellan de olika kundgrupperna.
I samband med bytet upphör befintligt erbjudande att gälla och ev. kvarvarande bindningstid annulleras. Företagskunden som övertar abonnemanget får då ett nytt erbjudande som närmast motsvarar det befintliga privatavtalet. Abonnemangen kommer att ligga kvar på befintlig adress efter överlåtelse.
Om frånträdande kund har avbetalningar/förhöjd månadsavgift, måste kund kontakta 90200 för att begära slutfaktura. När fakturan är betald kan överlåtelsen genomföras.
Telia Digital-tv erbjuds inte till företag dvs byte till företagskund och kommer annuleras innan överlåtelsen genomförs.
Tilläggstjänster kan inte överlåtas till företagsabonnemang. Spotify Premium nedgraderas till Spotify Free, Play +, Readly och F-Secure Safe annulleras.
Vid överlåtelse från privatabonnemang till företagsabonnemang kan en avgift förekomma. Se prislista.
E-postadresser kan inte överlåtas från privat- till företagsabonnemang och kommer annulleras innan överlåtelsen. All sparad information försvinner.
Nedan listas de tjänster du kan byta
Ange vilken eller vilka abonnemang eller tjänster du vill överlåta till annan ägare.
Du väljer en tjänst i taget, och fyller i information om vilket abonnemang det är och fyller i eventuella alternativ.
När du är klar med en tjänst, kan du välja och lägga till fler tjänster som du vill överlåta.
Information om byte av fast telefoni från privatkund till företagskund
Vid ett byte av fast telefoni från en privatperson till ett företag tecknas ett nytt avtal med Telia där priser och villkor skiljer sig från det ursprungliga avtalet.
Befintligt prisavtal och tilläggstjänster (Telia Kod, Röstbrevlåda, Nummerpresentation, Telesvar, Telia Spärr, Förval) kommer att annulleras i samband med överlåtelsen.
Du som tillträdande kund kan beställa ytterligare eller förändra befintliga tjänster när överlåtelsen är genomförd. Längre ner i formuläret kan du välja mellan att bli uppringd av oss, besöka en av våra butiker eller kontakta oss på 90400.
Vid överlåtelse från privatabonnemang till företagsabonnemang kan en avgift förekomma. Se prislista.
Fast Telefoni
Vid byte av telefoniabonnemang följer telefonnumret med i bytet.
Byte av bredband för privatperson till bredband för företagskund
Vid byte av bredbandsabonnemang kommer det att bytas till ett bredbandsabonnemang för företagskunder. Bredbandshastigheterna skiljer sig mellan privatabonnemang och företagsabonnemang, hastigheten kommer att förändras till den som mest motsvarar det befintliga abonnemanget. Privata tilläggstjänster som e-post och F-Secure Safe kan inte bytas.
Bra att veta
- E-postadresser kommer att avslutas i samband med överlåtelsen. Om du inte vill förlora innehållet ber vi dig spara och flytta all innehåll. Efter överlåtelsen kan du beställa nya e-postadresser genom att ringa oss på 90400.
- Har du Telia Smart (trådlös router) behöver routern returneras till oss. Det gör du med hjälp av det returpaket du får med posten från Telia. Företaget som övertar abonnemanget kan beställa motsvarande (Smart Företag), om så önskas.
- F-secure safe kommer att avslutas i samband med överlåtelsen. Önskar tillträdande en motsvarande tjänst kan detta beställas genom att ringa oss på 90400.
- Månadsavgiften skiljer sig mellan privat och företagsabonnemang. Här ser du aktuella priser för företagsabonnemang.
Bredband
Viktig information
Telias företagserbjudanden kan inte överlåtas som de är till en privatperson. Vid en överlåtelse sker därför samtidigt ett byte av erbjudande. Finns bindningstid kvar på det ursprungliga erbjudandet annulleras den.
Abonnemangen kommer att ligga kvar på befintlig adress efter överlåtelse.
Växelanslutningar och vissa datatjänster (FNT, TIC) kan inte överlåtas som privatabonnemang.
Paketering, Telia Kontor (OFF) eller Telia Smart (TSF), kommer att annulleras innan överlåtelsen genomförs.
Nedan listas de tjänster du kan byta
Fast Telefoni
Bredband
Tilläggstjänster som e-post och Desktop Security kan inte överlåtas.
Bra att veta:
- E-postadresser kommer att avslutas i samband med överlåtelsen. Om du inte vill förlora innehållet ber vi dig spara och flytta allt innehåll. Efter överlåtelsen kan tillträdande kund beställa nya e-postadresser genom att ringa oss på 90200 eller gå in på telia.se/mitt-telia.
- Har du Telia Smart (trådlös router) behöver routern returneras till oss. Det gör du med hjälp av det returpaket du får med posten från Telia. Tillträdande kund kommer att få en ny router på posten.
- Om Telia Säkerhetspaket Företag finns på abonnemanget kommer tjänsten att avslutas. Tillträdande kund kan beställa motsvarande tjänst, F-secure safe, efter genomförd överlåtelse.