Faktura och betalning
Här hittar du svar på vanliga frågor om faktura och betalning. Titta gärna på filmklippet nedan, där får du svar på de vanligaste frågor som rör fakturor och betalning.
Frågor och svar om faktura och betalning
Du ansöker om autogiro via din internetbank. Med autogiro dras pengar automatiskt från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det är inte möjligt att betala med autogiro från ett samägt konto. Logga in på Mitt Telia några dagar efter din ansökan och byt till sms-notifiering om du inte längre vill få pappersfaktura.
Ansök om autogiro
Logga in på din internetbank
Sök upp autogirofunktionen. Den ligger vanligtvis under rubriken "betalningar".
Fyll i våra bankuppgifter och övrig information som efterfrågas. Om din bank frågar efter betalarnummer eller kundnummer, ange ditt personnummer med 12 siffror.
Betalningsmottagare: TELIA SVERIGE AB
Bankgironummer: 5117-7913
Signera din autogiroansökan med BankID eller via bankdosa.
Du ansöker själv om e-faktura på Mitt Telia, antingen på webben eller i appen. Du kan också ansöka om e-faktura via din internetbank.
Webben
Välj Fakturor när du är inloggad på Mitt Telia fakturor.
Välj Fakturakonto.
Välj E-faktura.
Appen
Välj Fakturor.
Välj sedan Fakturainställningar.
Välj därefter Justera inställningar.
Under Betalsätt välj Byt betal- och leveranssätt.
Välj E-faktura i listan och genomför ändring.
Med e-faktura skickas din faktura från Telia elektroniskt till din internetbank i stället för via post. När du väljer e-faktura behöver du inte betala någon fakturaavgift.
Om du nyligen bytt till e-faktura men fortfarande får din faktura hemskickad beror det på att din ansökan om e-faktura godkändes efter att din pappersfaktura redan hade skapats i våra system. Du kommer då få nästa faktura elektroniskt till din internetbank.
För att effektivisera vår fakturahantering har vi valt att fakturera via Kivra, en säker och pålitlig tjänst som många av våra kunder redan använder.
Skillnaden ligger i hur de hanteras och levereras. En e-faktura skickas direkt till din internetbank och hanteras automatiskt utan behov av viss hantering och administration. En digital faktura skickas till din Kivra och kräver att du som kund aktivt går in och betalar den.
Logga in på Kivra och välj alternativet Inställningar. Där kan du sedan välja vilka avsändare du vill få brev och fakturor från.
På Mitt Telia hittar du alltid dina fakturor och du kan även använda vår funktion Kontrollera din faktura. När du tryckt på Kontrollera din faktura visas en blå informationsruta, i den kan du läsa mer information kring varför summan är högre eller lägre på fakturan.
Som ny kund kan du bli debiterad för två månader samtidigt beroende på när i månaden du blev kund. För vissa abonnemang betalar du även en startavgift, vilken då hamnar på din första faktura.
En annan anledning kan vara rörliga kostnader, såsom utlandssamtal och förmedlade tjänster eller att en rabatt har löpt ut. Om du bytt abonnemang kan även det påverka din månadskostnad.
Vi tar en fakturaavgift för att det kostar att producera och skicka ut fakturor. Om du vill slippa betala en fakturaavgift kan du välja alternativet e-faktura.
Ja, om du får flera fakturor för olika abonnemang kan du samla dem på samma faktura. Undantaget är abonnemanget "Telia Bas", som inte går att lägga in på en samlingsfaktura.
På Mitt Telia kan du kombinera dina fakturor, logga in på webben eller i appen.
Om du delbetalar något får du utöver din Telia-faktura även en faktura från Telia Finance. Det är inte möjligt att kombinera en Telia-faktura med en Telia Finance-faktura.
Om du inte betalar din faktura eller betalningspåminnelse från oss i tid skickar vi ett inkassokrav via Sergel. Betala din skuld, inklusive ränta och eventuella inkassokostnader inom den tid som anges i inkassokravet.
Vill du komma i kontakt med Sergel kan du ringa dem på det nummer som står längst ner på ditt inkassokrav. Du kan även logga in på Sergels webbplats för att se och hantera dina ärenden.
Om du inte betalar din faktura i tid skickar vi ut en betalningspåminnelse via post och sms inom några dagar. Betala så fort du kan för att undvika att din faktura går vidare till inkasso.
Vi tar ut en påminnelseavgift på 60 kronor för sena betalningar, vilket debiteras din nästkommande faktura.
Om du har betalat din faktura men ändå fått en påminnelse kan du bortse från påminnelsen. Du kan logga in på Mitt Telia för att se status på din faktura.
Alla fasta kostnader (exempelvis din abonnemangskostnad) faktureras i förskott, vilket betyder att du kommer att bli debiterad för en hel månad, även om ditt abonnemang sagts upp i mitten av en månad. Undantaget är försäkringar som alltid faktureras i efterskott.
Alla rörliga kostnader (exempelvis utlandssamtal) debiteras i efterhand, vilket betyder att du kan komma att få en faktura månaden efter att ditt abonnemang avslutats. Du behöver betala de fakturor som du får från oss, även om belopp och slutdatum inte stämmer.
Vi justerar och återbetalar alla kostnader automatiskt i efterhand. Om du betalade med autogiro eller är registrerad i Swedbanks kontoregister sätter vi in pengarna på ditt konto efter ungefär 14 dagar. Annars skickar vi ett utbetalningskort.
Du kan även fylla i vårt formulär för återbetalningar.
Om du inte fått din faktura kan det bero på att du nyligen blivit kund och vi inte skickat någon faktura än. Det kan också bero på att vi har fel fakturaadress till dig.
På Mitt Telia hittar du alltid din faktura, logga in på webben eller i appen.
På Mitt Telia kan du ändra fakturaadress, logga in på webben eller i appen. Ändringen gäller från nästkommande månad.
Om du vill göra en framtida adressändring, ändra namn eller byta till en utländsk fakturaadress behöver du kontakta oss.
Ja, du kan skjuta upp din faktura en gång per år (varje löpande tolvmånadersperiod) om du inte har några obetalda fakturor sedan innan och den faktura du vill skjuta upp inte gått till inkasso.
På Mitt Telia kan du begära uppskov/anstånd, logga in på webben eller i appen. När du skjuter upp din faktura behöver den betalas senast inom 30 dagar.
Om du betalar med autogiro behöver du skjuta upp din faktura minst fem hela dagar innan den förfaller.
På Mitt Telia kan du se när och om din faktura är betald, logga in på webben eller i appen.
Om du blivit felaktigt fakturerad, till exempel för en tjänst eller ett abonnemang vill vi att du kontaktar oss.
På Mitt Telia finns en sammanställning av dina abonnemang och tjänster. Logga in på webben eller i appen för att se vad som ingår och hur mycket du betalar.
Om du köpt ett nytt abonnemang eller bytt abonnemangsform mitt i en månad (innan eller efter ett månadsbryt) kan din första faktura skickas ut månaden efter och avser då två fakturaperioder: perioden för den månad du köpte abonnemanget och den nästkommande månaden (eftersom den fasta kostnaden betalas i förskott).
Det samma gäller när du avslutar ett abonnemang. Avslutas det innan ett månadsbryt får du din sista faktura nästa månad. Avslutas det efter ett månadsbryt får du din sista faktura månaden efter.
När en person avlidit kan du som anhörig avsluta både abonnemang och tjänster åt dödsboet. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare i frågan.
En minusfaktura eller kreditfaktura är en faktura som korrigerar en ursprunglig, felaktig faktura. Det framgår på fakturan om hela fakturan krediterats eller om du ska få pengar tillbaka av oss.
Om du ska få tillbaka pengar, så sätts de in på ditt konto automatiskt.
När du betalar med autogiro behöver du själv byta till sms-avisering för att inte längre få pappersfakturor via brev.
På Mitt Telia kan du ändra till sms-avisering, logga in på webben eller i appen. När det är gjort skickar vi istället ett sms med belopp och när pengarna kommer dras.
Om du nyligen bytt till e-faktura men fortfarande får din faktura hemskickad beror det på att din ansökan om e-faktura godkändes efter att din pappersfaktura redan skapats i våra system. Du kommer då få nästa faktura elektroniskt till din internetbank.
Om du fått en faktura från oss som du inte känner igen, till exempel om du misstänker att du fått en bluffaktura, rekommenderar vi att du loggar in på Mitt Telia. Där hittar du alltid dina fakturor.
När du delbetalar något kommer fakturan från Telia Finance. Logga in med BankID på Telia Finances hemsida för att se och hantera dina fakturor och betalningar.
Om du har fått en faktura från Telia Finance beror det på att du antingen delbetalar något, att du beställt s.k. villafiber eller en installation av "fast bredband via mobilnätet".
Logga in med BankID på Telia Finances hemsida för att se och hantera dina fakturor och betalningar.
Om du satt en beloppsgräns på ditt abonnemang för rörliga kostnader (betaltjänster, utlandssamtal o.s.v.) och den överskrids, spärras ditt abonnemang för utgående trafik.
Beroende på vilket betalsätt du använder skickar vi antingen en extrafaktura eller gör en extra dragning på det rörliga beloppet. Ditt abonnemang låses upp cirka tre dagar efter att vi mottagit din betalning. Om ditt abonnemang spärrats för att du inte betalat en eller flera fakturor som förfallit behöver du betala dem innan vi låser upp ditt abonnemang.
Om du har bråttom och vill låsa upp ditt abonnemang snabbare, kan du ringa vår fakturaavdelning på 077 - 119 40 00 vardagar 9-17 och begära förtursöppning mot en kostnad.
Om du dubbelbetalat eller betalat för mycket på din faktura flyttar vi över beloppet till din nästkommande faktura (upp till 499 kr). Belopp från 500 kr sätts automatiskt tillbaka på ditt konto. Du får ett sms när det är klart!
Om ett abonnemang eller en tjänst inte fungerar är det viktigt att du snabbt meddelar oss om det. Antingen genom att kontakta oss eller själv göra en felanmälan på vår hemsida.
När problemet är löst kompenserar vi dig för perioden från den dag du kontaktade oss eller gjorde en felanmälan till den dagen då problemet är åtgärdat.
Det är viktigt att du betalar de fakturor du får från oss, eftersom vi inte ger kompensation innan ett problem är löst.
I det fall vi kompenserar dig, gör vi det alltid efter att ett problem är löst och alltid mot nästkommande faktura.
Faktureringen för ett abonnemang startar när det kopplas in och du får tillgång till det. Eftersom vi fakturerar månadsvis i förskott kan du komma att få en eller flera fakturor, även om du ångrar och returnerar ditt köp.
Om du har betalat för mycket sätts pengarna tillbaka på ditt konto.