I butik
Legitimation eller mobilt BankID.
I telefon och chatt
BankID, Mobilt BankID eller personlig kod.
På Mitt Telia
BankID eller Mobilt BankID.
Alternativ legitimering
Personlig kod
Om du inte har möjlighet att legitimera dig digitalt kan du beställa en personlig kod att legitimera dig med.
- Fungerar för alla ärenden.
- Kan endast användas av abonnemangsinnehavaren.
Ibland räcker fakturanumret
Har du frågor som rör din faktura, eller behöver komma i kontakt med oss i ett supportärende, räcker det med att du har numret på din senaste faktura. Det hittar du överst på pappersfakturans framsida. Har du e-faktura hittar du det i din internetbank. Du hittar dina senaste fakturor på Mitt Telia.
Ombud
Behöver du sköta någon annans ärende? Bli ombud genom att registrera fullmakt eller anhörigbehörighet hos oss. Som ombud kan du kontakta Telia och identifiera dig med ditt eget BankID eller personliga kod.
Fullmakt
Enklast är att registrera en fullmakt digitalt. Det gör du genom att logga in på Mitt Telia. Under fliken Mitt konto registrerar du fullmakten som sedan aktiveras inom 15 minuter.
Saknar du BankID för inloggning till Mitt Telia?
Här kan du skriva ut en fullmakt och posta den till oss.
Anhörigbehörighet
Anhörigbehörighet används när du som närmast anhörig behöver hjälpa någon som inte längre kan företräda sig själv, t.ex. vid sjukdom.
Istället för undertecknad fullmakt skickar du in ett personbevis från Skatteverket via post till oss. Intyget styrker att du är över 18 år och nära anhörig till vår kund.
Förvaltare eller god man
Om du är förvaltare eller god man behöver du via post skicka in ett registerutdrag från överförmyndare, beslut från tingsrätt eller fullmakt som visar att du har rätt att företräda vår kund.
Dödsbo – avsluta tjänster
För att säkerställa att du har rätt att hantera tjänster som rör dödsbo behöver du via post skicka in ett dödsfallsintyg från Skatteverket, alternativt en fullmakt från dödsboet, till oss.
Adress
Fullmaktsblanketter eller intyg postas till:
Telia (fullmakt)
c/o Coor
A 274
971 74 Luleå
Frågor och svar
-
I vilka ärende behöver jag legitimera mig?
-
Behöver jag legitimera mig om ni ringer mig?
-
Jag har bara BankID och inget Mobilt BankID - funkar det?
-
Jag har inget BankID eller Mobilt BankID - hur gör jag då?
-
Varför ska jag skaffa en fullmakt?
-
Jag är anhörig till en person som inte längre kan företräda sig själv - behöver jag också fullmakt?