Aktivera dina kollektiva tjänster
Här kan du som bor i en fastighet med ett gruppavtal aktivera de kollektiva fibertjänster som ingår i ditt boende.
Frågor och svar om kollektiva tjänster
Kollektiva tjänster betyder att dina fibertjänster ingår i ditt boende. För att kunna nyttja dina tjänster måste du först aktivera dem. Efter aktivering skickas inloggningsuppgifter för tv-tjänsten, tv-box och eventuell övrig utrustning till dig. Du kan alltid se dina aktiverade tjänster på Mitt Telia.
Vill du ha hjälp med att aktivera din telefoni kan du även besöka våra butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support.
Du får din utrustning och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster.
Hur utrustningen levereras till dig beror på vilket avtal din fastighetsägare har med Telia. I beställningsbekräftelsen framgår det om utrustningen skickas till dig.
Saknas information om leveranssätt får du din utrustning av din fastighetsägare/hyresvärd. Du kan även kontakta oss på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.
Inkoppling av de kollektiva fibertjänsterna sker successivt under leveransdagen.
Information om exakt leveransdag får du från din fastighetsägare/hyresvärd eller från Telias installationstekniker.
Se våra olika guider för inkoppling av utrustning nedan.
Så här kopplar du in bredband
Så här kopplar du in tv
Om du har tv-boxen Telia Play Hub men saknar internet kan du ansluta den via en nätverkskabel direkt till nätverksuttaget eller mediaomvandlaren.
Efter att du har aktiverat dina tjänster som ingår i ditt boende kan du gå in på Mitt Telia och beställa fler tv-kanaler, snabbare bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.
Du kan även ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker och återförsäljare här.
Här kan du läsa mer om våra bästa erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende. Vi har bland annat riktigt bra erbjudanden på uppköp av fler tv-kanaler, sport- och filmpaket och snabbare bredband.
Om du har Telia Play Hub kopplar du ur och tar med dig tv-boxen inklusive sladd och fjärrkontroll till din nya adress. Där beställer du och kopplar in tv-tjänsten på nytt och använder samma inloggningsuppgifter som tidigare. Tänk på att andra villkor kan gälla för tv-tjänsten på din nya adress.
Dina inloggningsuppgifter hittar på Mitt Telia.
Med Telia Play ser du på tv och film var, när och hur du vill via dator, mobil surfplatta eller smart tv. Har du ett tv-abonnemang från Telia ingår Telia Play. För att kunna använda Telia Play måste du först aktivera tjänsten. Det gör du genom att följa den här enkla guiden.
Tv Start ingår kostnadsfritt för många som har tv från Telia med ett så kallat gruppavtal genom sitt boende. Det är ett litet tv-paket som har omkring sju av de vanligaste tv-kanalerna i Sverige; SVT-kanaler, TV4 och Axess TV. Du kan inte köpa tv-paketet här på hemsidan.
Lös ditt ärende online på Mitt Telia
Besök någon av våra butiker
Ring vår kundtjänst på 020-20 20 70