Ansök om EDI-faktura

Med EDI fakturering skickas dina fakturor automatiskt och direkt till företagets mottagande system för en effektivare och smidigare fakturahantering.

Vad innebär EDI fakturering?

Att ta emot fakturor med EDI (Electronic Data Interchange) innebär att Telia skickar fakturorna direkt till mottagarens system via Peppol eller en tredjepartsoperatör. Telia erbjuder EDI-standarderna Peppol och Svefaktura 1.0, där Peppol är den snabbaste och rekommenderade standarden att använda. EDI fakturering är tillgänglig för de flesta av Telias tjänster.

Innan du börjar

Om ni har abonnemang som ska betalas av ett annat bolag men som är tecknade på ert organisationsnummer, kommer de elektroniska/EDI fakturorna att skickas till er oavsett vad som står i fakturaadressen, eftersom ni har det juridiska ansvaret för fakturorna. För att fakturorna ska skickas till ett annat bolag måste abonnemangen överlåtas till korrekt organisationsnummer.

Så här ansöker du om EDI fakturering

För att ansöka om övergång till EDI fakturering, skapa ett ärende i MyBusiness med följande uppgifter:

  • Vilken EDI-standard önskar ni? Peppol eller Svefaktura?

  • Använder ni er av ett GLN eller ert organisationsnummer som EDI-adress?

  • Om ni önskar Svefaktura, vilken tredjepartsoperatör använder ni?

  • Accepterar ni samlingsfakturor/gruppfakturor med EDI?

Om ni ska använda fakturareferenser (Buyer reference/Beställarreferens) när ni läser in EDI fakturan i ert system, är det viktigt att de är korrekt inlagda i MyBusiness. Kontroll och uppdatering av fakturareferenser gör du i MyBusiness innan du ansöker om EDI fakturering.

Så här gör du

  1. Logga in på MyBusiness.

  2. Välj Support i den översta menyraden.

  3. Klicka på + Nytt ärende.

  4. Välj vilken organisation det gäller.

  5. Välj Fakturor och betalningar.

  6. Välj Byta fakturaadress eller leveransmetod.

  7. Ange adderande information rörande ärendet, dina kontaktuppgifter och hur du vill bli aviserad.

  8. Klicka på Skicka ärende.

  9. Klart! Vi återkommer till dig enligt vald aviseringsmetod.

Inget inlogg till MyBusiness?

Saknar du ett inlogg till MyBusiness kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med ansökan och ditt ärende.

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.

Från utlandet: +46 771 99 04 00