Blankett för överlåtelse av mobila tjänster
Använd denna blankett för att överlåta mobila tjänster om du inte har tillgång till MyBusiness, eller om du vill överlåta fler än ett mobilabonnemang.
När du gör en överlåtelse innebär det att du byter ägare av en eller flera tjänster. Detta kan exempelvis ske när ett annat företag ska ta över ägandet av ett bredband, eller när en anställd vill ta över ett mobilnummer privat.
Vid en överlåtelse överförs ansvaret för tjänsten eller abonnemanget från den nuvarande ägaren till en ny ägare. Den nya ägaren tar då över alla villkor och betalningsansvar som är kopplade till tjänsten. En överlåtelse går att genomföra på MyBusiness, men i vissa fall behöver båda parter fylla i och skriva under en överlåtelseblankett, som sedan behöver godkännas av Telia.
En överlåtelse kan tidigast genomföras från och med det datum då Telia har mottagit förfrågan och godkänt avtalet.
Via MyBusiness kan du enkelt flytta ut ett mobilnummer från ett företagsabonnemang genom att aktivera ett kontantkort. Den nya ägaren av numret kan sedan välja att knyta numret till ett nytt abonnemang privat, eller hos en annan arbetsgivare.
1. Logga in på MyBusiness.
2. Sök fram abonnemanget du vill flytta.
3. Välj alternativet Nummerflytt.
Obs. När en nummerflytt till ett kontantkort har genomförts behöver den nya ägaren ladda på kortet med minst 100 kr för att det ska aktiveras.
Du kan överföra ett mobilnummer till företaget från ett annat företag eller från en privat ägare av numret. I vissa fall kan du göra detta direkt via MyBusiness, och överlåtelsen godkänns då av den nuvarande ägaren med hjälp av BankID. Om du inte har möjlighet att genomföra överlåtelsen via MyBusiness går det bra att skicka in en överlåtelseansökan till oss via blankett. I nuläget är det endast möjligt att flytta in ett nummer via MyBusiness om numret ligger hos en annan operatör.
1. Logga in på MyBusiness.
2. Sök fram abonnemanget du vill flytta numret till.
3. Välj alternativet Nummerflytt.
Om du exempelvis vill överlåta ett fast telefonnummer, bredband eller fler än ett mobilnummer behöver detta för närvarande göras via en blankett som skickas in till oss. Vilken blankett du ska använda beror på vilken typ av tjänst du vill överlåta. Blanketterna hittar du nedan, under Blanketter för överlåtelse.
En blankett kan signeras både digitalt och i pappersform. Om du väljer att skriva ut blanketten och signera den, kan du skanna in blanketten och bifoga filen i ett ärende på MyBusiness. På så vis kan vi snabbare påbörja hanteringen av din överlåtelse och du har då även möjlighet att följa ditt ärende steg för steg.
Använd denna blankett för att överlåta mobila tjänster om du inte har tillgång till MyBusiness, eller om du vill överlåta fler än ett mobilabonnemang.
Använd denna blankett för att överlåta fasta telefonnummer, bredband eller andra produkter och tjänster mellan företag.
Använd denna blankett för att överlåta en företagsväxel mellan företag.
Vid överlåtelse av mobilabonnemang för företag tillkommer en avgift på 200 kr exkl. moms per abonnemang. En överlåtelse till ett kontantkort är kostnadsfri.
Handläggningstiden för en överlåtelse kan variera beroende på tjänster och avtal. Ju mer information vi får i ärendet, desto snabbare kan vi behandla din överlåtelse. Vi strävar alltid efter att ge en smidig och effektiv process av ärendet som möjligt. Om du genomför överlåtelsen via MyBusiness har du möjlighet att följa och återkoppla i ditt ärende där.
På MyBusiness kan du felsöka, skapa supportärenden, hantera fakturor och följa dina beställningar. Allt på en och samma plats.
Få de senaste uppdateringarna om nätverksstatus. Här kan du spåra och övervaka eventuella störningar i ditt område, i realtid.
Behöver du tillfällig eller löpande IT-support? Våra IT-experter hjälper till med allt från cybersäkerhet till Microsoft 365.
Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.