Aktivera 4G
För att kunna fortsätta ringa och surfa som vanligt när 3G-nätet stängs ner behöver du i vissa fall ändra nätläge och aktivera 4G på din mobil eller surfplatta.
Följ någon av guiderna längre ner på sidan. Det tar bara några minuter!
Apple
Öppna appen "Inställningar" från hemskärmen.
- Tryck på Mobilnät
- Tryck på Alternativ för mobildata
- Tryck på Röst och data
- Välj 4G och bocka i VoLTE
- Klar
Samsung
Öppna appen "Inställningar" från hemskärmen.
- Tryck på Anslutning
- Tryck på Alternativ för mobildata
- Klicka på Nätläge 1 eller Nätläge 2 (beroende på hur många SIM-kort du använder)
- Välj 2G/3G/4G/5G (autoanslut)
- Bocka i LTE-röstsamtal för SIM 1 eller SIM 2 (beroende på hur många SIM-kort du använder)
- Klar
Sony
Öppna appen "Inställningar" från hemskärmen.
- Tryck på Anslutning
- Tryck på Nätverk och internet
- Välj SIM-kort 1 eller SIM-kort 2 (beroende på hur många SIM-kort du använder)
- Välj Avancerat
- Scrolla ner till "Önskad nätverkstyp"
- Välj 5G/4G/3G/2G
- Bocka i 4G-samtal
- Klar
Behöver du hjälp?
Ta hjälp av våra mobilguider för att ändra inställningar.
Frågor och svar
-
Jag kan inte slå på VoLTE/4G-samtal, varför?
-
Min mobil eller surfplatta har inte stöd för 4G, vad gör jag?
-
Varför stänger ni 3G-nätet?
-
Min mobil finns inte med i listan, hur gör jag?
-
Hur är täckningen för 4G?
Nu släcker vi 3G-nätet
Det digitala samhället kräver snabba nät med hög kapacitet för att leverera moderna tjänster och en bra kundupplevelse. För att ge ännu mer plats åt nya högpresterande 5G-nät och uppdaterade 4G-nät fasar vi nu ut det gamla 3G-nätet. Ambitionen är att all användning ska vara överflyttad till nya moderna nät i slutet av 2023.