Support och felanmälan – kollektiva tjänster
Frågor och svar
-
Hur kommer jag igång med mina kollektiva tjänster?
Kollektiva tjänster betyder att din hyresvärd eller förening har upphandlat fibertjänster för dig som boende. Beställ och aktivera enkelt tv och bredband på telia.se/aktivera.
Fyll i din adress och välj lägenhetsnummer. Här aktiverar du fibertjänsterna som du hittar under rubriken "Ingår i ditt gruppavtal". Efter aktivering skickas inloggningsuppgifter och utrustning till dig.
På telia.se/komigang hittar du enkla guider på hur du kopplar in och kommer igång med dina fibertjänster.
Saknar du bredband och vill använda tv kopplar du in tv-boxen direkt i nätverksuttaget eller mediaomvandlaren.
Efter du har aktiverat dina tjänster kan du se dem på Mitt Telia.
Vill du ha hjälp med att aktivera din hemtelefoni ringer du vår kundtjänst på 020-20 20 70.
-
Hur kopplar jag in utrustningen?
Se våra olika guider för inkoppling av utrustning nedan eller gå in på telia.se/komigång
Koppla in bredband
Koppla in tvObs! Du som saknar en bredbandstjänst men som har en kollektiv tv-tjänst i ditt gruppavtal och har den fyrkantiga tv-boxen Telia Play Hub kopplar in den direkt i nätverksuttaget eller mediaomvandlaren.
Lägg in nya koder i tv-boxen Observera! Gäller dig som har den runda Arris tv-boxen.
Läs mer om hemtelefoni via mobilnätet här.
-
Hur kommer jag igång med Telia Play?
Med streamingtjänsten Telia Play får du tillgång till ditt tv-utbud i alla dina skärmar - hemma, på semester-resan och i hela EU/EES.
På Mitt Telia aktiverar du ett konto för att komma igång
Läs mer här om aktivera Telia Play.
-
Jag har tillgång till kollektiv tv där jag bor. Vilket utbud har jag?
Utbudet beror på vad din hyresvärd eller förening har upphandlat. Här finns de olika paketen
-
Hur kan jag se på tv i hela bostaden?
Telia Play
Med vår kostnadsfria streamingtjänst Telia Play tar du med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt tv-utbud utan extra kostnad var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Kom igång på Mitt Telia.
Tvillingabonnemang
Med Tvillingabonnemang kan du titta på ditt tv-utbud på flera tv-apparater i olika rum. Du kan beställa upp till två Tvillingabonnemang till en extra kostnad. Du behöver också beställa en tv-box per tv till extra kostnad.
I vissa kollektiva gruppavtal med Telias tv-tjänst särskilda villkor finnas för Tvillingabonnemang. Om du saknar information om vad som gäller på din adress, kontakta oss på 020-20 20 70. -
Jag ska flytta, behöver jag göra något?
När du flyttar ut, behöver du avaktivera dina kollektiva fibertjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn.
Kontakta oss på 020-20 20 70 så hjälper vi dig att flytta med eller avsluta dina tjänster. Efter beställd flytt eller avslut får du information om hur du gör med eventuell tv-box och övrig utrustning.
När du flyttar in i en bostad där det finns kollektiva tjänster, så aktiverar du tjänsterna på telia.se/aktivera.
Du kan även besöka våra butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support. -
Hur gör jag en felanmälan?
-
Hur kommer jag i kontakt med Telia om jag har frågor?
Lös ditt ärende online på Mitt Telia
Besök någon av våra butiker.
Ring vår kundtjänst på 020-20 20 70
Vi legitimerar alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se.
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som fungerar för alla dina ärenden på Telia. Läs mer på telia.se/id. Du kan även ringa och beställa en personlig kod på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. -
Jag har frågor om min faktura, vart vänder jag mig?
På telia.se/faktura hittar du de vanligaste frågor och svar om fakturor.
Vill du prata med oss gällande en specifik faktura kontaktar du vår kundtjänst på 020-20 20 70.
-
Jag har fått en faktura trots kollektivt avtal?
Det kan hända att du får en sista faktura för perioden som sträcker sig efter det datum då du ingått i det kollektiva avtalet, beroende på din fakturaperiod. Vi ber dig ändå att betala de fakturor som skickas ut då beloppet justeras på nästkommande faktura.
Läs mer om kreditfaktura här.