Förändringar – befintliga fibertjänster
Frågor och svar
-
Kommer jag få avbrott på mina tjänster i samband med förändringen?
Det kan bli ett kortare avbrott under leveransdagen. Om det är problem med att få igång tv och bredband igen, börjar du alltid med att starta om wifi-routern och tv-boxen Om det inte hjälper kontaktar du vår kundtjänst på 020-20 20 70.
-
Jag har redan bredband från Telia, behöver jag göra något?
Har du redan samma tjänster som din hyresvärd eller förening väljer kollektivt behöver du inte göra något. Då kommer du inte längre att faktureras individuellt för de tjänster som du kommer ha tillgång till i ditt boende. Detta sker automatiskt.
Det kan hända att du får en sista faktura för perioden som sträcker sig efter det datum då du ingått i det kollektiva avtalet, beroende på din fakturaperiod. Vi ber dig ändå att betala de fakturor som skickas ut då beloppet justeras på nästkommande faktura. Läs mer om återbetalning och kreditfaktura här.
Har du bredband med en lägre hastighet kommer du automatiskt få den nya hastigheten.
Du som har en högre hastighet än det kollektiva bredbandet, gäller ”uppköpspris” för dessa tjänster efter det att de kollektiva tjänsterna har kommit igång.
Prisförändringen sker med automatik och du behöver inte göra något om du vill behålla samma hastighet som du har idag. Vill du däremot ändra och enbart ha den hastigheten som finns i det kollektiva gruppavtalet behöver du kontakta vår kundtjänst på 020-20 20 70 för att ändra hastighet.
-
Jag har redan tv från Telia, behöver jag göra något?
Har du redan samma tv- och streamingpaket som din hyresvärd eller förening väljer kollektivt behöver du inte göra något. Då kommer du inte längre att faktureras individuellt för de tjänster som du kommer att få kollektivt. Detta sker automatiskt.
Det kan hända att du får en sista faktura för perioden som sträcker sig efter det datum då du ingått i det kollektiva avtalet, beroende på din fakturaperiod. Vi ber dig ändå att betala de fakturor som skickas ut då beloppet justeras på nästkommande faktura. Läs mer om återbetalning och kreditfaktura här.
Har du ett mindre tv- och streamingpaket än det som erbjuds kollektivt kommer du automatiskt få det större kollektiva tv-& streamingpaketet (gäller våra baspaket, ej sport-, film- och seriepaket).
Har du ett större tv- och streamingpaket än det kollektiva tv-& streamingpaketet, får du ”uppköpspris” för tv-paketet efter det att de kollektiva tjänsterna har kommit igång (gäller våra baspaket, ej sport-, film- och seriepaket).
Prisförändringen sker med automatik och du behöver inte göra något om du vill behålla samma tv-& streamingpaketet som du har idag.
Har du ett eller flera sport film- eller seriepaket hos Telia behåller du dessa.
Om du vill göra några förändringar kontaktar du vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller går in på Mitt Telia. Du kan även kontakta vår kundtjänst för övriga frågor och funderingar kring dina individuella val.
-
Jag har inga tjänster från Telia idag, behöver jag göra något?
Du som inte har Telia idag kan kontakta vår kundtjänst på nummer 020-20 20 70, besök någon av våra butiker eller gå in på telia.se/aktivera för att aktivera dina tjänster i samband med att det kollektiva avtalet börja gälla.
Har du tjänster med en annan tjänsteleverantör behöver du även kontakta denna och säga upp ev. befintliga tjänster om du istället vill går över till kollektivt avtal hos Telia.
Har du fått tillgång till Telia Öppen Fiber eller Zmarket.se väljer du själv om du vill behålla tjänsterna eller inte i dialog med din nuvarande tjänsteleverantör.
-
Hur får jag min utrustning, t. ex. wifi-router och tv-box?
Du får din utrustning och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster.
Hur utrustningen levereras till dig beror på vilket avtal din hyresvärd eller förening har med Telia. I beställningsbekräftelsen framgår det om utrustningen skickas till dig.
Du kan även kontakta vår kundtjänst på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.
-
Jag har fått en ny tv-box Telia Play Hub, hur byter jag ut den mot den gamla?
Koppla ur din gamla tv-box ur tv och router eller ur nätverksuttaget.
Din nya tv-box Telia Play Hub kopplas mot tv:n med medföljande HDMI-kabel på samma sätt som tidigare tv-box varit kopplade.
Se här hur du kopplar in din nya tv-box.
Inkoppling Telia Play Hub utan bredband
Har du ingen bredbandstjänst kopplar du in Telia Play Hub direkt i nätverksuttaget eller till mediaomvandlare som finns i bostaden. Har du en router inkopplad idag behöver du koppla bort den. Tv-boxen fungerar inte trådlöst utan bredband.
-
Jag vill ha fler tv-kanaler och snabbare bredband än vad som finns i mitt boende, hur gör jag?
Du beställer enkelt fler tv-kanaler, ytterligare tv- och streamingpaket och snabbare bredband i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på telia.se/aktivera. Där får du erbjudanden anpassade utifrån vad som finns i det kollektiva gruppavtalet.
Om du redan har aktiverat fibertjänsterna som ingår i ditt boende går du istället in och beställer på Mitt Telia.
Du kan även ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker och återförsäljare här.
Här kan du läsa mer om våra bästa erbjudanden för dig som har tillgång till kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende.
-
Hemtelefoni ingår i mitt boende, hur kommer jag igång?
Läs mer om hemtelefoni via mobilnätet här.
-
Jag ska flytta, behöver jag göra något?
När du flyttar ut behöver du avaktivera dina kollektiva fibertjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn.
Kontakta oss på 020-20 20 70 så hjälper vi dig att flytta med eller avsluta dina tjänster. Efter beställd flytt eller avslut får du information om hur du gör med eventuell tv-box och övrig utrustning.
När du flyttar in i en bostad där det finns kollektiva tjänster, så aktiverar du tjänsterna på telia.se/aktivera.
Du kan även besöka våra butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support.
-
Var hittar jag mina inloggningsuppgifter?
Du hittar dina inloggningsuppgifter för tv på Mitt Telia efter du har aktiverat dig under din tv.
Är du osäker på om du har aktiverat dig så kan du gå in och kika på Mitt Telia, har du ingen tv-kod har du heller inte aktiverat dig.
-
Hur kommer jag i kontakt med Telia om jag har frågor?
Lös ditt ärende online på Mitt Telia
Besök någon av våra butiker.
Ring vår kundtjänst på 020-20 20 70
Vi legitimerar alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se.
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som fungerar för alla dina ärenden på Telia. Läs mer på telia.se/id.Du kan även ringa och beställa en personlig kod på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.