Telias mobilnät bäst i Sverige - igen
Efter flera veckors mätning och utvärdering av operatörernas mobilnät på den svenska marknaden slår det världsledande och oberoende mätföretaget Umlaut (tidigare P3) fast att Telias nät rankas som det bästa i Sverige - för fjärde året i rad. Med 939 poäng av 1000 möjliga på totalen tar Telia hem förstaplatsen och vinner dessutom samtliga tre mätkategorier – tal, data och crowd.
Umlaut, tidigare känt som P3, är ett världsledande företag för oberoende kvalitetstester av mobilnät runt om i världen har återigen utsett Telias mobilnät som det bästa i Sverige. För fjärde året i rad har företaget testat nätkvaliteten genom att färdas över 1000 mil i bil mellan Ystad i söder och Luleå i Norr. Utöver fysiskt mätande av tal och data finns också kategorin ”Crowd-source quality” som baseras på mätningar via diverse appar i svenskarnas mobiler. Dessa mätningar motsvarar 98 procent av den svenska bebyggelsen.- Umlauts mätningar är en mycket viktig kvalitetsstämpel då den är helt oberoende och tar hänsyn till kundupplevelsen, oavsett om man pratar, surfar eller använder appar. Vi är enormt stolta över att än en gång hamna på förstaplatsen, inte minst det här året när omständigheterna gjort att en snabb och stabil uppkoppling aldrig varit viktigare. Nu investerar vi ytterligare miljarder i mobilnätet för att vara redo för framtidens uppkopplade liv, säger Anders Olsson, VD Telia Sverige.
Umlaut utvärderar den faktiska kundupplevelsen vid användning av mobila tjänster i både mindre och större städer, men också längs vägarna. Samtliga tre kategorier poängsätts utefter ett antal olika parametrar, allt från samtalskvalitet till att kolla på youtube och ladda ner filer. Telia landar först i samtliga kategorier och vinner totalen med 939 poäng av 1000 möjliga.
Ta del av rapporten här
Om Umlaut
Umlaut anses vara världsledande inom området med stabila och globalt accepterade testmetoder. Med sina partners inom media publicerar Umlaut årligen rapporter om mobilnätens service och kvalité - med starkt fokus på kundupplevelsen. Rapporten utformas för att ge en oberoende översikt över det aktuella läget för mobila tjänster och i Europa räknas Umlauts test som standard i branschen för trovärdig kvalitetsmätning av mobilnäten.