Få ditt företag att synas på Google
Idag är Google startpunkten för nästan alla som söker efter en ny leverantör av varor eller tjänster. Men syns du på rätt sätt? Och hur gör du för att hamna högre i sökresultatet?
I den här artikeln har vi samlat sju enkla och grundläggande tips från SEO-experten.
Att synas på Google handlar egentligen ganska mycket om sunt förnuft. Googles mål är att ge sina användare de bästa och mest relevanta sökresultaten, och den bästa användarupplevelsen. Om du jobbar mot samma mål kommer det att premieras av Google. Detta kallas för SEO, sökmotoroptimering.
– Den grundläggande tanken du ska ha när du jobbar med SEO är ”hur ska Google och dess algoritmer förstå vad det är du har på din sida för att kunna ge rätt resultat till den som googlar?”. Det påverkar hur du lägger upp sidstrukturen och hur du disponerar ditt innehåll, säger Jakob Rydberg som är SEO-expert och medgrundare av Contentbyrån i Umeå.
Det kan verka komplicerat vid första anblick, men lugn. Med några små knep kommer du garanterat högre upp på Google. Här ger Jakob Rydberg sina bästa tips för hur du kan börja sökmotoroptimera din hemsida:
Hastighet premieras
Hur snabbt din webbplats laddas påverkar din rankning i sökresultatet. Med Googles verktyg PageSpeed Insights kan du testa hur snabb din webbplats är och få tips på hur du kan förbättra hastigheten. Det kan handla om att ta bort onödigt Javascript, komprimera bilder och rensa i sidkoden.
Tydlig sidstruktur
Både Google och dina användare kommer att uppskatta en tydlig sidstruktur. Det innebär en enkel navigering där det är lätt att hitta till alla sidor på din webbplats. Dessutom ska varje sida ska ha ett unikt och deskriptivt namn. Även url, och titlar, rubriker, text och annat innehåll ska vara unikt på varje sida.
Glöm inte metadescription
Metadescription är den text som dyker upp under Google-resultatet. Den textsnutten gör inte i sig att man får en bättre ranking, men har du en bra metadescription ökar du chansen att den som har googlat väljer just din sida. Detta medför i sin tur att Google märker att de som söker på ett visst ord i större utsträckning väljer din sida och då kommer den att rankas högre mot det sökordet. Fyll i den i ditt CMS, alltså webbpubliceringsverktyg. Det brukar finnas en ruta där som heter just ”Meta description”. Förklara vad sidan innehåller och erbjuder.
Hitta rätt sökord...
Det kanske viktigaste när det gäller SEO är att veta vilka ord och begrepp dina kunder faktiskt söker på när de letar efter dina eller konkurrentens produkter. Om du envisas med att kalla dina produkter något som inte är det gängse begreppet i branschen kommer färre att hitta dem. Med Googles verktyg Sökordsplaneraren kan du ta reda på vilka ord dina kunder faktiskt använder. Var gärna så specifik som möjligt, sysslar du med köksrenovering i orten Sala behöver givetvis orden ”köksrenovering” och ”Sala” finnas med. Kanske även ROT-avdrag och ”goda referenser” om det är sådant folk söker på.
…och inkludera sökordet ofta
När du tagit reda på vilka primära sökord dina kunder använder gäller det att inkludera dem så ofta som möjligt på din webbplats. Det innebär att orden eller synonymer till orden bör finnas i sidnamn, url:er, titlar, ingresser, mellanrubriker, bildtexter och i den ibland bortglömda alt-taggen, som är den text som dyker upp när du hovrar med muspekaren över en bild. Tips: Använder du Wordpress kan du installera ett plugin för att få hjälp med de viktigaste SEON-bitarna, Yoast SEO är en favorit hos många.
Skaffa länk-kompisar
En av de enskilt viktigaste faktorerna för att få en hög sidrankning av Google är att ha många inkommande länkar, alltså att andra sidor (som i sin tur rankas högt av Google) länkar till din sida. Det här är ju svårt att påverka själv, men det du kan göra är att ha goda kundrelationer så att dina kunder och partners skriver om dig och länkar till dig. Om du har gjort ett jobb åt en kund kan du skriva en artikel om jobbet (ett så kallat kund-case eller en case study) och sedan uppmana kunden att länka till artikeln från sin sida.
BONUSTIPS: Börja med SEM
Har du stenkoll på SEO? Då är det dags att titta på SEM, alltså Search Engine Marketing. Det här är ett ämne för en egen artikel, men i korthet går det ut på att med hjälp av kunskapen om dina kunder som du får av Google skapa smarta annonser som ska synas i sökresultatet på Google och på andra webbplatser som använder Google Ads. Det fina med SEM är att du kan rikta dina annonser till just den målgrupp som du tror är mest intresserad av dina produkter, så att du slipper lägga en massa pengar på att annonsera för de som ändå inte kommer att köpa. Och vet du inte vilken målgruppen är finns verktyg för att ta reda på detta, och även hur du ska utforma dina annonser för att de ska få bäst genomslag.