29 oktober 2024

3 min läsning

Kundcase

Telia kopplar upp Clear Channels digitala reklamtavlor

Som ledande företag inom digital utomhusreklam driver Clear Channel ständigt branschen framåt. Med hjälp av IoT-teknik från Telia har de framgångsrikt kopplat upp de flesta av sina digitala skyltar över internet, vilket har möjliggjort en radikal förändring av deras affärsmodell.

Bild som visar reklamtavla för Telia utomhus i busskur med människor

Snabba uppdateringar på distans

Idag är det möjligt för kunder att visa rörligt innehåll direkt på många av Clear Channels digitala utomhustavlor. Det har också blivit enkelt att uppdatera innehållet på distans och i realtid. Eftersom Clear Channel har ett stort antal digitala annonstavlor som strömmar innehåll dygnet runt över hela landet innebär den nya lösningen också utmaningar. Mängden data som flödar i systemet är större än någonsin och det gäller att ha tillräcklig kapacitet för att alla pågående kampanjer ska visa korrekt innehåll, något som det tidigare systemet inte tillät.

Telia ger oss anslutning för olika användningsområden. Med Telias lösning är det till och med möjligt att växla mellan nätverk för att alltid få den starkaste signalen. Detta ger oss den flexibilitet vi behöver för att våra skärmar alltid ska prestera så bra som möjligt.
Roar Amundsen, Projektledare, Clear Channel

Clear Channel har nu förnyat sitt skärmhanteringssystem så det idag är tillräckligt kraftfullt och flexibelt för att stödja en ny och mer krävande affärsmodell. Målsättningen var att kunna reagera i realtid, avsevärt öka drifttiden på sina reklamskärmar och i slutändan också minska driftskostnader.

En lösning med hjälp av Telia

I samarbete med Clear Channel utvecklade Telia en lösning för simkortshantering och kommunikation med hjälp av IoT Connect som är Telias IoT-lösning för tillämpningar som kräver hög datakapacitet. Telias hanteringsportal ger idag en bra översikt och förenklad hantering av Clear Channels digitala skyltar i Norden. Hanteringsportalen används även för de tavlor som fortfarande har äldre hårdvara och mjukvara. När en skärm går sönder kan Clear Channel omedelbart stänga av den och skicka ut en tekniker. Och om signalstyrkan är svag kan de tillfälligt växla till roaming på andra nätverk för att säkerställa maximal drifttid.

Den nya lösningen ger också 10 GB tilldelning på varje simkort och möjligheten att enkelt dela data mellan skärmar i alla fyra nordiska länder. Clear Channel har nu full kontroll över sina digitala skyltar och kan säkert hantera stora mängder data.

Vi måste reagera snabbt om något är fel, och Telias IoT-hanteringsportal är mycket användbar för det.
Roar Amundsen, Projektledare, Clear Channel

Tydliga resultat

Med Telias IoT Connect-erbjudande tillgängligt i hela Norden har Clear Channel nu de tekniska möjligheterna att erbjuda sina kunder en plattform för mer krävande och dynamiska kampanjer. Det gör det också möjligt för dem att hantera sitt växande nätverk av digitala skyltar mer rationellt, vilket sänker driftskostnaderna.

Med detta recept i handen finns heller idag inget som hindrar företaget från att tillämpa sin nya gemensamma lösning på andra europeiska marknader och ta en större marknadsandel av den digitala utomhusreklamindustrin.

Ingen annan IoT-leverantör än Telia kunde erbjuda oss en så flexibel lösning, tillsammans med de villkor vi har idag.
Roar Amundsen, Projektledare, Clear Channel