Telia testar Copilot för Microsoft 365 i liten skala – och nu är kön lång
Copilot kombinerar kraften av AI med Microsofts 365-appar och introducerar helt nya sätt att arbeta både effektivt och kreativt. Automatiska mötesanteckningar och förslag på Power Point-innehåll är några av de konkreta exemplen som effektiviserade arbetsdagen för medarbetarna på Telia.
I slutet av sommaren 2023 började Telia introducera Copilot för Microsoft 365 i organisationen, efter att ha valt ut 300 medarbetare som fick chansen att vara pionjäranvändare av den nya produkten. Telia var därmed en av endast 600 organisationer världen över som erbjöds möjligheten att börja dra nytta av Copilot för Microsoft 365 i detta tidiga skede.
Gör det som ingen vill göra
Det utkristalliserades snabbt några områden där Telias medarbetare såg att de kunde ha konkret nytta av Copilot.
”Ett sådant område är vår möteskultur. Något som har varit väldigt uppskattat av användarna är möjligheten att summera vad som har sagts och vilka actions som ett möte resulterat i. Det har vi märkt att många verkligen värdesätter”, säger Nicklas Lindersson, Head of GenAI CoE.
En annan tydlig möjlighet till effektivisering som många användare har börjat utnyttja är att sammanfatta dokumentation och kommunikation.Telia har väldigt mycket dokumentation och då är det oerhört tidsbesparande att låta Copilot leta fram det som mest relevant fören viss tidpunkt och direkt kunna extrahera den viktigaste informationen ur till exempel ett pdf-dokument eller en PowerPoint-presentation.När det gäller PowerPoint är det också populärt att använda AI-stödet för att generera en agenda eller speaker notes till en presentation.
”Ytterligare en populär funktion är att ta hjälp av Copilot för Microsoft 365 med att sammanfatta en lång mejl-tråd. Det tycker jag själv är otroligt praktiskt, för det är helt klart en nästan övermäktig uppgift att vara i synk med inkorgen, och nu kan jag blixtsnabbt sätta mig in i ett ärende och få reda på det jag behöver veta. Även det gör nytta för våra möten, eftersom det blir så mycket lättare att komma förberedd och ha den senaste informationen”, säger Lindersson.
Uppskattningsvis 20 procent effektivare
En nyckelfaktor för att få optimal utväxling av investeringar i ett nytt digitalt arbetsverktyg är att ha en genomtänkt implementering, menar Lindersson.
”I vårt utrullningsprogram har vi bland annat ett rundabordsmöte minst en gång i veckan, dit alla som har tillgång till Copilot är välkomna. Där ser vi till att dela med oss av goda exempel på vilken nytta vi har av det, något som vi också lägger ut i den nya community som vi har skapat för detta”, säger Lindersson.
Även om det skulle ha varit teoretiskt möjlighet att gå från 300 till dryga 19000 användare – det är så många medarbetare de har i dag – så menar Lindersson att det gäller att göra noggranna bedömningar av vad det är värt.
”Vi skulle absolut kunna räkna på vilka tidsbesparingar de olika effektiviseringarna skulle generera tillsammans, även om vi inte har tagit fram några sådana siffror än. Men låt säga att det skulle hamna på att vi blir omkring 20 procent effektivare – vilket inte vore orimligt – vilken nytta gör det för verksamheten?Jag är övertygad om att vi exempelvis kommer att kunna hantera våra kunder mer effektivt och ge dem mer kvalitativ service, säger Lindersson.
En av de allra viktigaste upptäckterna efter att de infört Copilot för Microsoft 365 i en liten del av organisationen är att det finns en oerhört stark vilja att ha tillgång till de nya AI-tjänsterna.
”Låt mig uttrycka det så här: det finns en lång väntelista med medarbetare som vill ha tillgång till denna kraftfulla AI-assistent”, säger Lindersson.
Copilot för Microsoft 365 är en AI-assistent som
hjälper dig att skriva tydligare mejl, presentationer och dokument.
ger förslag gällande språk, ton och formulering baserat på vad du skrivit.
sammanfattar och komprimerar dokument till listor, rubriker och korta stycken.
Vill du veta mer om Copilot för Microsoft 365?
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.