Lindex väljer datanät från Telia - rustar för digital satsning på butikerna
Lindex rustar för en digital satsning i sina 340 butiker runtom i Sverige, Norge och Finland med ett fiberbaserat datanät från Telia. Den nya lösningen skapar förutsättningar för att utveckla digitala tvillingar av butikerna med alla de IT-tjänster som behövs, för att snabbt kunna möta nya behov från ett modeföretag i ständig utveckling och för att erbjuda en god kundupplevelse oavsett butikskoncept.
Grundbultarna i Lindex satsning är en modern hybrid IT-miljö med molnbaserade plattformar och system som förser butikerna med en komplett uppsättning lättanvända digitala verktyg och tjänster som förenklar arbetet i butik och förbättrar kundupplevelsen.
Digitalisering av butiker
Lindex har de senaste åren satsat på att utveckla sin e-handel. Det är dem erfarenheterna och lärdomarna som nu genomsyrar arbetet med digitaliseringen av butikerna.
Några viktiga ingredienser i det arbetet är snabbfotade tvärfunktionella team med spetskompetens från IT och verksamhet samt en modern hybrid IT-miljö med ny systemarkitektur och uttalad partnersstrategi, men där vissa applikationer med krav på hög säkerhet driftas internt på privata moln medan andra hanteras av partners på externa molntjänster.
Den SD-WAN-lösning Telia nu ska leverera och förvalta åt Lindex kan enkelt administreras via en onlineportal. I portalen går det även att styra trafiken för olika applikationer i nätet. Viktigt för att kunna garantera hög tillgänglighet för till exempel kassasystem i butikerna. Lindex nya datanät kommer anslutas med fiber till butikerna, men är också utrustad med en 4G-backup lösning.
Digitala tvillingar
Lindex fokuserar nu på att skapa digitala representationer av allt det vi hittar i en butik. Vissa saker är redan uppkopplade som de stödsystem redan används i butikerna, till exempel POS-lösning och Lindex egna plattform MyStore, med smarta funktioner för butikspersonalen som att-göra-listor, gods- och lagerhantering samt personalplanering.
Men för att kunna skapa digitala upplevelser kring produkterna och för att personalen på ett tryggt och enkelt sätt ska kunna använda alla de tjänster som finns tillgängliga i den uppkopplade butiksmiljön så behöver även sortimentet och medarbetarna digitala tvillingar. För att lyckas med det kommer Lindex introducera ett nytt automatiserat identitetshanteringssystem för personalen och en lösning RFID-taggning av kläderna.