04 april 2024

5 min läsning

Kundcase

Axel Larsson maxar nyttan med hybrida arbetssätt

Företaget Axel Larsson insåg tidigt digitaliseringens möjligheter. Långa resor ersattes med videosamtal och digitala bibliotek för ritningar och reservdelslistor. Idag har företaget experter anställda över hela landet som arbetar smidigt tillsammans tack vare teknikens möjligheter.

Ventiler som används inom industri

Axel Larsson levererar reservdelar och teknik till olika typer av industriföretag. Främst handlar det om ventiler och andra kritiska komponenter inom processindustrin. Stopp i produktionen kostar stora pengar vilket ställer krav på snabb tillgång till reservdelar. Axel Larsson har specialiserat sig på snabba lösningar och leveranser, oavsett var kunden med problem finns någonstans geografiskt.

Tidigt ute med digitalisering

Med kunder över hela Norden var restider och geografiska avstånd en utmaning. Innan övergången till videomöten och möjligheter att snabbt kunna dela stora filer online krävdes personliga besök och en titt på pappersritningar innan rätt reservdel kunde identifieras och levereras. Därför investerade Axel Larsson tidigt i egna servrar för videokonferens, en vid tillfället avsevärd kostnad, som ändå snabbt resulterade i nya arbetssätt och sparade kostnader. Det var redan långt innan pandemier och trender med hemmakontor som Axel Larsson började effektivisera sin verksamhet med hjälp av digital teknik.

Idag är strategin att allt som går att göra på kontoret också ska gå att göra digitalt och på distans. Erfarenheterna har också resulterat i ett nytt tänk kring geografisk närvaro och rekrytering av kompetens. Idag är filosofin att företaget finns där de anställda finns. Vid rekrytering ligger fokus på expertis och lämplighet och inte på var kandidaten råkar bo i för del av landet. Var arbetet sedan kommer att utföras beroende på var personen som anställs finns. Det gör att företaget idag har anställda över hela Sverige och även i andra länder. Nästa steg är expansion till övriga Norden och Baltikum eftersom tekniken ger möjlighet att i framtiden anställa personer lokalt på plats.

Mikael Aronsson IT chef Axel Larsson
Tidigare hade vi anställda på kontorshotell eller egna lokaler på några orter. Nu har det i stället blivit så att om vi behöver en säljare, säg inom gas, då söker vi efter det i hela Sverige och sen om vi hittar någon uppe i Umeå eller nere i Lund som har rätt egenskaper så hamnar kontoret där om personen sitter hemma och jobbar. Vi är inte beroende av att finnas på vissa orter.
Mikael Aronsson, IT-chef på Axel Larsson

En leverantör säkerställer snabb support och att saker fungerar

Kommunikationslösningar är vitala för Axel Larsson. Med en rörlig personalstyrka som fokuserar på att möta kunderna där de finns måste driftsäkerheten vara hög. Tidigare användes flera leverantörer, men det blev ofta krångel där olika tjänster överlappade eller skulle integreras. Eftersom det ofta är bråttom att lösa kundens problem får inget strula.

Axel Larsson har valt att samla sina kommunikationstjänster hos Telia som idag levererar allt från fiber, till mobiltelefoni och växellösningar. Genom att samla tjänsterna hos Telia förenklas både hantering av tjänster och möjligheten att få snabb support. Nu har man en person att kontakta och ett supportnummer för alla tjänster. Det skapar trygghet och säkerställer att eventuella problem blir snabbt avhjälpta.

När vi tidigare hade driftstörningar kunde vi få sitta och ringa tre till fyra olika leverantörer, där den ena skyllde på den andra. Det kan ju vara ett driftstopp på flera timmar eller en dag och det tar jättemycket tid att ringa till en för att få höra att felet ligger någon annanstans. Med Telia har vi ett nummer att ringa, oavsett vad som gått sönder. Så löser de problemet.
Mikael Aronsson, IT-chef på Axel Larsson

Satsning på rätt teknik

Axel Larsson tar visionen om en hybrid arbetsmiljö på allvar och är därför med styrelsens stöd beredda att investera i teknik som får saker att fungera. Det är viktigt att allt fungerar bra och att de lösningar som väljs tillhör de bästa på marknaden. Med många tjänster samlade hos en leverantör blir kostnaderna hanterbara och det är enkelt att få en helhetsbild över vad företaget köper. Fakturering underlättas också av att ha en leverantör.

Vi behöver inte ha de allra vackraste teslabilarna med alla möjliga finesser utan vi ska ha en basplattform som funkar och som vi kan växa in i. Nu när vi ha molntjänster kan vi bara skruva upp kapaciteten efterhand. Det är bara att beställa fler licenser när vi blir fler användare. Det är skalbart och vi målar inte in oss i ett hörn.
Mikael Aronsson, IT-chef på Axel Larsson

Strategisk dialog med kundansvarig

Visionerna framåt handlar om att fortsätta att utveckla företaget för att komma ännu närmare kunderna. Här får Axel Larsson mycket hjälp av sin kundansvarige på Telia som fungerar som en sparringpartner och rådgivare för att hitta rätt lösningar för att ta verksamheten framåt. Istället för en traditionell kund- och leverantörsrelation så finns en nära dialog där man utmanar varandra och arbetar proaktivt för att identifiera nästa steg på digitaliseringsresan. Den goda relationen med en person som både kan lösa problem och ge råd och idéer är något som uppskattas på Axel Larsson.

Lahoni Lahon Strategisk rådgivare Telia
Genom konsolidering av tjänster till en leverantör har jag som strategisk rådgivare kunnat hjälpa Axel Larsson att effektivisera sin verksamhet med rätt tjänster och arbetsmetoder. Axel Larsson Maskinaffär har tagit stora steg i sin digitaliserings- och hållbarhetsresa tillsammans med Telia. Ett nära samarbete ger djupgående insikter och resulterar i långsiktiga lösningar.
Lahon Lahoni, Account manager på Telia

Telias lösning innehåller:

  • Dedikerad fiber

  • Licenshantering för Microsoft 365

  • Abonnemang för telefoni och mobiltelefoni

  • Touchpoint telefonväxel