Axel Larsson maxar nyttan med hybrida arbetssätt
Företaget Axel Larsson insåg tidigt digitaliseringens möjligheter. Långa resor ersattes med videosamtal och digitala bibliotek för ritningar och reservdelslistor. Idag har företaget experter anställda över hela landet som arbetar smidigt tillsammans tack vare teknikens möjligheter.
Axel Larsson levererar reservdelar och teknik till olika typer av industriföretag. Främst handlar det om ventiler och andra kritiska komponenter inom processindustrin. Stopp i produktionen kostar stora pengar vilket ställer krav på snabb tillgång till reservdelar. Axel Larsson har specialiserat sig på snabba lösningar och leveranser, oavsett var kunden med problem finns någonstans geografiskt.
Tidigt ute med digitalisering
Med kunder över hela Norden var restider och geografiska avstånd en utmaning. Innan övergången till videomöten och möjligheter att snabbt kunna dela stora filer online krävdes personliga besök och en titt på pappersritningar innan rätt reservdel kunde identifieras och levereras. Därför investerade Axel Larsson tidigt i egna servrar för videokonferens, en vid tillfället avsevärd kostnad, som ändå snabbt resulterade i nya arbetssätt och sparade kostnader. Det var redan långt innan pandemier och trender med hemmakontor som Axel Larsson började effektivisera sin verksamhet med hjälp av digital teknik.
Idag är strategin att allt som går att göra på kontoret också ska gå att göra digitalt och på distans. Erfarenheterna har också resulterat i ett nytt tänk kring geografisk närvaro och rekrytering av kompetens. Idag är filosofin att företaget finns där de anställda finns. Vid rekrytering ligger fokus på expertis och lämplighet och inte på var kandidaten råkar bo i för del av landet. Var arbetet sedan kommer att utföras beroende på var personen som anställs finns. Det gör att företaget idag har anställda över hela Sverige och även i andra länder. Nästa steg är expansion till övriga Norden och Baltikum eftersom tekniken ger möjlighet att i framtiden anställa personer lokalt på plats.
En leverantör säkerställer snabb support och att saker fungerar
Kommunikationslösningar är vitala för Axel Larsson. Med en rörlig personalstyrka som fokuserar på att möta kunderna där de finns måste driftsäkerheten vara hög. Tidigare användes flera leverantörer, men det blev ofta krångel där olika tjänster överlappade eller skulle integreras. Eftersom det ofta är bråttom att lösa kundens problem får inget strula.
Axel Larsson har valt att samla sina kommunikationstjänster hos Telia som idag levererar allt från fiber, till mobiltelefoni och växellösningar. Genom att samla tjänsterna hos Telia förenklas både hantering av tjänster och möjligheten att få snabb support. Nu har man en person att kontakta och ett supportnummer för alla tjänster. Det skapar trygghet och säkerställer att eventuella problem blir snabbt avhjälpta.
Satsning på rätt teknik
Axel Larsson tar visionen om en hybrid arbetsmiljö på allvar och är därför med styrelsens stöd beredda att investera i teknik som får saker att fungera. Det är viktigt att allt fungerar bra och att de lösningar som väljs tillhör de bästa på marknaden. Med många tjänster samlade hos en leverantör blir kostnaderna hanterbara och det är enkelt att få en helhetsbild över vad företaget köper. Fakturering underlättas också av att ha en leverantör.
Strategisk dialog med kundansvarig
Visionerna framåt handlar om att fortsätta att utveckla företaget för att komma ännu närmare kunderna. Här får Axel Larsson mycket hjälp av sin kundansvarige på Telia som fungerar som en sparringpartner och rådgivare för att hitta rätt lösningar för att ta verksamheten framåt. Istället för en traditionell kund- och leverantörsrelation så finns en nära dialog där man utmanar varandra och arbetar proaktivt för att identifiera nästa steg på digitaliseringsresan. Den goda relationen med en person som både kan lösa problem och ge råd och idéer är något som uppskattas på Axel Larsson.
Telias lösning innehåller:
Dedikerad fiber
Licenshantering för Microsoft 365
Abonnemang för telefoni och mobiltelefoni
Touchpoint telefonväxel