Passagerare och förare säkrare ombord med livekameror i kollektivtrafik
En av anledningarna till att människor inte väljer kollektivtrafik är en känsla av otrygghet. Men ny teknik möjliggör livevideo för realtidsövervakning och AI-funktioner. Det innebär att en rad nya säkerhetsverktyg och lösningar för kameraövervakning nu implementeras på kollektivtrafiksbussar och tåg, vilket gör både förare och passagerare säkrare.
Kameror i kollektivtrafiken ses ofta som ett komplicerat område på grund av att tekniken utvecklas snabbt och att reglerna kring personlig integritet kan vara komplicerade. Trafikhuvudmän och operatörer står därför ofta inför utmanande och kostsamma upphandlingsprocesser för lösningar som kanske inte är framtidssäkra. Men både efterfrågan på kameraövervakning och möjligheterna i lösningarna fortsätter att öka.
Tre anledningar till ökning av efterfrågan:
Ny lagstiftning möjliggör enklare implementering av kameror
Med ny lagstiftning från augusti 2020 behöver kollektivtrafikoperatörer inte tillstånd för kameraövervakning – om lösningarna ska användas för brottsförebyggande ändamål eller för att förhindra eller upptäcka störningar av allmän ordning och säkerhet.
– Vi har sett att kollektivtrafikmyndigheter och operatörer vill lägga till fler realtidsverktyg som ökar säkerheten för alla ombord,” säger Mariell Hallenhed, kommersiell produktchef på Telia. “Samtidigt är det ofta svårt för dem att hålla koll på teknikutvecklingen och förstå reglerna. Så vi ser mycket potential inom området för att göra kollektivtrafiken till ett enklare och säkrare val när vi strävar mot mer hållbara transporter och städer.
Proaktivitet istället för reaktivitet
Traditionellt har kameraövervakningsmaterial använts för att ta reda på vad som hände efter en incident. Säkerhetssystemen har även krävt manuell utlösning av larm eller att fysiskt ringa polis eller räddningstjänsten från platsen. Med ny teknik är det möjligt att övervaka videoströmmen i realtid, och vidta åtgärder proaktivt från exempelvis en central trafikledningscentral.
Uppkopplade kameror gör det även möjligt för operatörer att övervaka stora områden inne i fordonet för att öka säkerheten ombord. Till exempel kan föraren följa händelser på sin förarskärm under på- och avstigning. Kamerorna kan också leverera en live-vy eller inspelning till trafikledningscentralen eller tredje part, vilket kan vara av särskilt intresse under större evenemang som lockar mycket folk eller på specifika platser och områden.
Allmänheten välkomnar kameraövervakning
Såväl passagerare som förare är positiva till livekameror. I en undersökning som Skånetrafiken genomfört, tyckte 75 procent av deras förare på två busslinjer i Malmö att de känner sig säkrare eller delvis säkrare efter att livekameror installerats respektive 90 procent av passagerarna. På frågan hur säkra passagerarna känner sig på en rutt som liveövervakas, på en skala från 1-10 var genomsnittet 8,53 som kände sig säkra.
– ”Vi vet att en stor majoritet av passagerarna värdesätter och förväntar sig dessa lösningar”, säger Mariell Hallenhed. ”Så när vi arbetar med kollektivtrafikmyndigheter och möter deras krav på passagerarsäkerhet ombord, blir slutresultatet ökad passagerarnöjdhet med fler antal resanden, samt en säker miljö för förarna.”
Edge-baserade videolösningar i Telia’s Smart Kollektivtrafik-erbjudande
Telia tillsammans med partnern Observit erbjuder ett framtidssäkert ITxPT-kompatibelt system för kameraövervakning, byggt på öppna standarder för transport- och kollektivtrafik. Edge-systemet eliminerar behovet av en separat videoinspelare ombord, vilket förenklar hanteringen och enkelt möjliggör livestreaming av video och integration till tredjepartssystem.
– “Det är ett stort steg framåt från det reaktiva arbetssättet inom kameraövervakning. Tillsammans skapar vi en komplett lösning som ökar säkerheten inom kollektivtrafik.” säger Björn Callenfors, VD på Observit.
Björn Callenfors förklarar att AI kommer att vara katalysatorn bakom nästa stora steg.
– “Funktioner som ‘aggressionsspårning’ och andra prediktiva verktyg används redan idag inom vissa sektorer. Vi kan bara föreställa oss vad sådana verktyg, i kombination med automatiska nödlarm, kan göra för att förbättra den personliga säkerheten under till exempel fotbollsmatcher och andra stora evenemang.”