Varje bussresa räknas för att nå hållbarhetsmålen
Kollektivtrafikens fördelar är tydliga: färre bilar på vägarna öppnar upp städer samtidigt som , trängsel och CO2-utsläpp minskar. Genom att optimera varje aspekt av resan kan kollektivtrafiken bli ännu mer effektiv. Digitalisering och realtidsdata är båda nycklar till hållbarhet som möjliggör optimering av effektivitet, minskning av energislöseri, kostnader och utsläpp. I den här artikeln får du tre exempel.
Smart uppvärmning och nedkylning ombord
Ett bra och tydligt exempel är förkonditionering avfordon. Vid en första anblick kan detta verka detta ganska enkelt. Det handlar om att bussen ska ha har rätt temperatur för förare och passagerare när den tas i bruk för dagen. Genom att titta på hur det målet traditionellt har uppnåtts blir det tydligt att det finns potential för att göra detta på ett mer hållbart sätt. Fortfarande idag värms många bussar upp över natten för att säkerställa att de är redo för tjänst på morgonen – trots att de kanske inte är schemalagda att användas förrän mitt på dagen.
Genom att automatisera värmesystemet för varje buss – baserat på när den ska tas i bruk för dagen – kan mängden förvärmning eller kylning som krävs minimeras. Operatörer kan helt enkelt ställa in parametrarna för när varje fordon ska tas i bruk och vilken temperatur bussen behöver ha. Data kombineras sen med sensordata som visar fordonets faktiska temperatur så att dess värmesystem kan aktiveras automatiskt vid rätt tidpunkt för att tillse att det är lagom varmt och bekvämt när bussen ska vara redo för förare och passagerare.
När bussen inte behöver vara uppvärmd under tider då det inte behövs går det att spara 15 000-20 000 kWh per buss och år. Det handlar om stora besparingar i både kostnader och minskade CO2-utsläpp. Multiplicera det med hundratals eller tusentals fordon i en hel bussflotta och det blir tydligt hur stora besparingar som kan göras med hjälp av teknik.
Så kan föraren bidra till sparade kostnader och minskade CO2-utsläpp
Även om elektrifiering lovar en grönare framtid krävs under en tid även lösningar för att minska bränsleförbrukning och tillhörande koldioxidutsläpp från äldre bussar. Något som kan göra en betydande skillnad är tjänster för sparsam och hållbar körning (EcoDriving) som fungerar genom att ge förare realtidsfeedback som visar hur deras körsätt påverkar bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.
Sparsam körning kan minska bränsleförbrukningen avsevärt. Med tjänster som kan coacha förare genom att tydligt visa hur acceleration, inbromsning och tomgångsmönster påverkar bussens utsläpp av koldioxid går det att minska utsläpp med upp till 12 procent. Förare får direkt återkoppling på sin körning och kan genom att ändra sitt beteende bidra till att minska utsläpp.
Bildtext: Bild som visar ett exempel på hur information från bussens sensorer kan presenteras till föraren så att denne kan agera på informationen och ändra sitt körsätt med minskad bränsleförbrukning som resultat. Bilden visar information visualiserad på en skärmbild.
Prediktivt underhåll på fordon innan de går sönder
För att proaktivt upprätthålla en väl fungerande fordonsflotta gäller det att ligga steget före och göra rätt underhåll innan mekaniska problem uppstår. Med realtidsdata från de digitala system som finns på en buss är det möjligt att övervaka fordonshälsa och identifiera potentiella mekaniska problem innan de uppstår. Detta kan minska den totala stilleståndstiden för fordon och göra att driftstörningar kan undvikas.
Genom att övervaka och analysera fordonens prestanda är det också möjligt att bedöma deras operativa effektivitet och säkerställa att de fungerar väl och hållbart. Även mindre och enkla fel som en felaktig termostattemperatur kan öka bussens energiförbrukning med upp till 10 procent.
Bildtext: Bilden visar ett exempel på hur information från fordonsflottan samlas in och visualiseras i ett digitalt gränssnitt. Här syns en förteckning över verksamhetens fordon och vilken data som finns tillgänglig. I exemplet har den som hanterar systemet valt att se detaljer för en varning och öppnat en vy som visar aktuellt slitage för bromsbeläggen på en av sina bussar. Värdena indikerar att det är hög tid att byta belägg på minst ett hjul där det inte längre återstår någon slitmån..
Det fina med digitalisering, när den görs på rätt sätt, är att verksamheten kan fortsätta utvecklas med hjälp av det data som samlas. Genom att använda öppna IoT-plattformar och gemensamma standarder går det ständigt att hitta nya sätt att låsa upp ökad effektivitet i takt med att olika typer av lösningar utvecklas. För en kollektivtrafikentreprenör kan det handla om att lägga en grund från vilken det går att fortsätta att hitta sätt att med hjälp av insikter från data minska både kostnader och koldioxidutsläpp.