Uppstart för nya kunder med mobilt bredband
Här har vi samlat användbar information för att hjälpa dig som företagare att komma igång med ditt nya mobila bredband från Telia.
Från beställning till leverans
-
Leveranstider för din router och ditt simkort
Din router levereras normalt inom tre arbetsdagar. Du kan följa status på leveransen genom att logga in i MyBusiness och gå in under Alla beställningar. Simkort skickas alltid i ett separat brev och levereras normalt inom fem arbetsdagar.
Vid förseningar eller uteblivna leveranser kan detta bero på att vi har registrerat fel adress vid beställningen. Om det enbart gäller din router kan anledningen vara att produkten är tillfälligt slut i våra lager. Kontakta vår kundservice för att kontrollera att vi har registrerat rätt adress, eller ta reda på nästa leverans planeras.
Du kan även ställa frågor som är direkt kopplade till din order genom att logga in i MyBusiness och skapa ett supportärende. Detta gör du under Alla beställningar. -
Om du vill ändra något i din beställning
Du kanske märker att din surfmängd inte räcker till för dina behov. I så fall kan du välja en abonnemangsform med större datamängd. Detta gör du genom att logga in i MyBysiness. Här kan du även beställa en fast IP-adress till ditt abonnemang om så önskas.
För övriga frågor eller funderingar kring ditt abonnemang är du alltid välkommen att skapa ett supportärende i MyBusiness.
-
Frågor om vad som ingår i din beställning
Information om pris, datamängd och bindningstid för ditt mobila bredband finns i din beställningsbekräftelse. Du kan även logga in i MyBusiness för att se vilken abonnemangsform du har och vad som ingår. Mer information finns på vår sida för mobilt bredband, inklusive vanliga frågor och svar. Observera att du inte kan använda ditt mobila bredband i utlandet.
-
Om du ångrar din beställning
Som företagskund gäller ingen ångerrätt. Däremot kan vi eventuellt göra ändringar och justeringar för att ditt mobila bredband ska passa dig så bra som möjligt. Du är alltid välkommen att kontakta oss genom att logga in i MyBusiness och skapa ett supportärende.
Kom igång med ditt bredband
-
Sätt i simkortet i routern och anslut via wifi
När du har satt i simkortet i routern kan du ansluta till ditt mobila bredband genom att logga in med lösenordet, alternativt scanna QR-koden, som finns på baksidan eller undersidan av routern.
Här hittar du guider för hur du går tillväga för att koppla in och aktivera ditt mobila bredband. -
Kontrollera surfmängd, priser och hastigheter
Du kan på ett smidigt sätt kontrollera hur mycket surf du har kvar genom att logga in i MyBusiness och gå till Hantera. Välj det abonnemang som du vill kontrollera surfmängden för, antingen i listan eller genom att söka i sökrutan.
I MyBusiness kan du även skapa supportärenden vid frågor eller funderingar gällande ditt abonnemang. För att ta reda på priser och hastighetsbegränsningar hänvisar vi till vår sida för mobilt bredband, samt det avtal som du hittar i beställningsbekräftelsen.
-
Ändringar och anpassningar av ditt mobila bredband
Du kanske vill byta namnet på ditt nätverk till ditt företagsnamn, samt byta lösenord till något annat än det som står på routern. Med ett eget nätverksnamn och skyddat lösenord blir ditt nätverk både säkrare och lättare att skilja från andra. Här finns en guide för hur du byter namn och lösenord på ditt nätverk.
För att erbjuda wifi-uppkoppling till utomstående kan du välja att lägga till ett gästnätverk med ett eget lösenord. Detta gör ditt interna nätverk säkrare samtidigt som du förbättrar kundupplevelsen. Här hittar du vår guide för hur du skapar ett gästnätverk.
-
Ansluta extern utrustning
För att koppla in extern utrustning, såsom en kort-terminal, en egen router eller en brandvägg, kan du behöva öppna portar eller brygga din wifi-router. Detta gör du genom att logga in i routerns gränssnitt i webbläsaren. Här hittar du vår guide för hur du bryggar din wifi-router och här finns information om hur öppnar portar i din wifi-router.
Om du är osäker på vad du behöver göra för att koppla in din specifika utrustning kan du få hjälp genom att boka en personlig tekniker.
-
För snabbare och bättre anslutning
Att hastigheten i ditt mobila bredband är låg kan bland annat bero på att täckningen är dålig där du befinner dig. Genom att flytta på routern till ett bättre lämpat ställe finns chans till en snabbare och bättre uppkoppling.
Ibland kan problem med långsam eller instabil uppkoppling bero på att programvaran i din router inte är uppdaterad. Här hittar du vår guide för hur du uppdaterar din router.
För vidare problem med din anslutning hänvisar vi till vår supportsida för mobilt bredband. Här kan du bland annat göra en felsökning för att kontrollera din anslutning, inklusive eventuella driftstörningar där du befinner dig.
-
Vid problem med anslutningen
Om bredbandet inte fungerar som det ska kan du börja med att starta om din router och ansluta på nytt. Vid fortsatta problem med anslutningen, eller om du inte ens får igång din router, bör du kontrollera att allting är korrekt inkopplat samt att du har satt in simkortet på rätt sätt. Här hittar du våra guider för hur du kopplar in ditt mobila bredband.
Observera att felet även kan ligga i eventuell kringutrustning som du har kopplat till din router, till exempel en switch. För att lokalisera felet kan du prova att koppla bort all övrig utrustning och ansluta direkt till routern. Om detta löser problemet kan du behöva starta om eller byta ut din kringutrustning.
Dålig eller obefintlig uppkoppling kan också bero på tillfälliga driftstörningar där du befinner dig. Ta hjälp av vårt felsökningsstöd för att lokalisera problemet och vidta rätt åtgärder.
Din första faktura
-
Angående din betalning
Betalningen sker till det bankgironummer som finns på fakturan. Du kan kopiera betalningsuppgifterna från MyBusiness för att på ett enkelt och säkert sätt genomföra betalningen. Här kan du även välja att samla flera fakturor från Telia på ett och samma fakturakonto.
Som standard betalar du dina fakturor var tredje månad vilket innebär att fakturan avser tre månaders användning. Om du vill dela upp din första betalning eller hellre betalar fakturorna månadsvis, behöver du kontakta vår kundservice.
-
Olika faktureringsmetoder och betalningssätt
Du kan välja att få dina fakturor i vanliga postutskick eller via din e-post. Om du vill byta till e-postfakturor gör du detta enklast genom att logga in i MyBusiness och byta leveransmetod av dina fakturor. Här hittar du en guide som förklarar hur du går tillväga för att beställa e-postfaktura.
Med mobilt bredband kan du även välja e-faktura som faktureringsmetod. Detta innebär att fakturan registreras direkt i din internetbank och behöver godkännas av dig innan betalning. Du beställer e-faktura via din internetbank, men måste först se till att byta leveransmetod till pappersfaktura om du har e-postfaktura idag. Detta gör du enkelt genom att logga in i MyBusiness.
Naturligtvis erbjuder vi även autogiro som betalningsmetod. Här finns vår guide för hur du som företagare ansöker om autogiro.
-
Om du inte har fått din faktura
Detta kan bero på att fakturan har skickats till fel adress. Genom att logga in i MyBusiness kan du kontrollera om rätt adress är registrerad. Här kan du även ladda ner en kopia av fakturan för att genomföra betalningen.
Om du har valt att få fakturorna via e-post behöver du säkerställa att vår avsändaradress, faktura@telia.se, är godkänd av din e-postklient så att de inte stoppas av eventuella säkerhetsfilter. Observera att eventuella påminnelser skickas ut via vanlig post, även om du har valt e-postfaktura som betalningsmetod.
-
Frågor om din första faktura
Om du tycker att den första fakturan är högre än förväntat kan det bero på att den avser kostnaderna från och med det datum abonnemanget aktiverades fram till nästkommande faktureringsperiods slut. Du kan kontrollera vilket tidsspann fakturan avser i specifikationen.
Här hittar du fler svar på frågor som rör dina fakturor.