Hantera besked – Telia Smart Connect

Hantera och spela in besked i företagsväxeln Telia Smart Connect.

Vad är ett besked?

Funktionen besked är i många fall en viktig del växeln och ger dig möjlighet att lägga till och spela in meddelanden som ger den som ringer viktig information eller anvisningar. Det kan exempelvis vara ett meddelande som talar om att ni har kö, telefonigångens öppettider eller knappval vid menystyrning.

Logga in i webbgränssnittet

För att hantera och spela in besked behöver din användarprofil ha rollen administratör i växeln. Du gör dina inställningar genom att logga in på Telia Smart connect.

Ladda upp eller spela in ett nytt besked

  1. Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.

  2. Välj Telefoninställningar.

  3. Öppna Visuell Admin.

  4. Välj Ljudfiler i den högra menyraden.

  5. Klicka på Redigera.

  6. Välj kategori för ljudfilen du vill ladda upp eller spela in. (I fliken Kategorier kan du lägga till nya kategorier som är relevant för ditt besked. Exempelvis Öppettider, Köbesked eller Menyval).

  7. Har du redan en förinspelad ljudfil som du vill ladda upp klickar du på Lägg till ljudfil. Välj sedan ljudfilen du vill lägga till och klicka på Ladda upp. Önskar du istället spela in ett nytt besked kan du göra det genom att ange telefonnummer i rutan under Inspelning via telefon och sedan klicka på Ring upp. Ljudfilen kommer lagras med filnamnet "Inspelning" och gällande datum samt klockslag. Inspelningen avslutas genom att du lägger på samtalet.

  8. Klart!

Hantera ljudfiler

  1. Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.

  2. Välj Telefoniinställningar.

  3. Öppna Visuell Admin.

  4. Välj Ljudfiler i den högra menyraden.

  5. Klicka på Redigera.

Byt namn på besked

  1. Välj fliken Ljudfiler.

  2. Under Kategori klickar du på rullisten för det besked du önskar redigera.

  3. Välj önskad kategori.

  4. Klart!

Ta bort besked

  1. Välj fliken Ljudfiler.

  2. Klicka på kryss-ikonen till höger om beskedet du önskar ta bort.

  3. Bekräfta ditt val.

  4. Klart!

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.

Från utlandet: +46 771 99 04 00