Hitta din puk-kod

Om du anger fel pinkod tre gånger leder det till att ditt simkort spärras och kräver puk-kod. I den här guiden beskriver vi olika sätt för hur du får fram din puk-kod.

Så här får du fram din puk-kod

Din puk- och pinkod hittar du på det stora plastkortet som du lossade ditt simkort ifrån. Om du inte har kvar plastkortet kan du få fram din puk-kod via Mybusiness.

Få fram puk-koden via MyBusiness

  1. Logga in på MyBusiness.

  2. Gå in under fliken Hantera.

  3. Välj det abonnemang du vill få fram puk-koden för. Det gör du genom att välja direkt i listan som visas eller genom att söka på mobilnumret.

  4. Klart! I abonnemangsvyn hittar du puk-koden för det valda abonnemanget.

Inget inlogg till MyBusiness?

Saknar du inlogg till MyBusiness finns det andra sätt för dig att få fram puk-koden på. Genom att legitimera dig i någon av våra butiker kan du få hjälp att ta fram din puk-kod. Du kan även kontakta vår kundservice och få ut puk-koden postledes, eller genom verifiering med BankID.

Bra att känna till

Hitta din pinkod

I och med att du själv har möjlighet att ändra pinkod på ditt simkort kan vi inte garantera att den ursprungliga pinkoden är aktuell. Har du glömt din pinkod rekommenderar vi att du slår fel pinkod tre gånger och byter till en ny med hjälp av puk-koden.

BankID med låst simkort

Om ditt simkort är låst har du fortfarande möjlighet att komma åt och använda BankID som vanligt, så länge telefonen är ansluten mot wifi.

iPhone
För att använda BankID på en låst iPhone behöver du starta om den och klicka på Avbryt när den ber om puk- eller pinkod vid uppstart.

Android
På en Android-telefon finns inte möjligheten att klicka bort puk- och pinkodsrutan. I detta fall behöver telefonen startas om utan simkort.

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.

Från utlandet: +46 771 99 04 00