Uppstart för nya kunder med fast bredband
Här har vi samlat användbar information för att hjälpa dig att komma igång med ditt nya bredband från Telia.
Från beställning till leverans
-
Leveranstider för olika bredbandslösningar
När det gäller fast bredband kan leveranstiderna variera beroende på vilket nät som din bredbandslösning ansluts till. Vi erbjuder fast bredband både via mobilnätet och via fiber, inklusive det externa stadsnätet.
Den planerade leveranstiden står i din beställningsbekräftelse. Observera att leveranstiderna är generella och att de kan variera på grund av olika faktorer, som till exempel installation av en tekniker. Bekräftelsen får du normalt inom tre dagar från beställning. Om den dröjer bör du kontakta vår kundservice.
För bredband via mobilnätet utan hjälp med installation från tekniker är den normala leveranstiden fem arbetsdagar. Om du har beställt en tekniker för hjälp med installation kommer denne att höra av sig till dig för att boka in ett besök. Besöket sker det datum som ni kommer överens om, vanligtvis inom två veckor från beställningsdatum.
Bredband via fiber omfattar en mängd olika typer av specialanpassade lösningar. Här gäller normalt samma leveranstider som för bredband via mobilnätet, men kan vara upp till två veckor för vissa specifika lösningar. Vid beställning av bredband via externt stadsnät är den normala leveranstiden mellan sju och tolv arbetsdagar. Dock varierar den beroende på vilken kommun som tillhandahåller själva uppkopplingen.
Om du har frågor gällande din leverans kan du alltid logga in i MyBusiness och skapa ett supportärende kopplat till din order under Alla Beställningar.
-
Om du vill ändra något i din beställning
Kanske kommer du i efterhand på att du behöver en fast IP-adress. Eller så visar det sig att uppkopplingen i den bredbandslösning som du har beställt inte motsvarar dina behov. I båda dessa fall kan du behöva göra ändringar i din bredbandslösning. Sådana ändringar gör du alltid genom att kontakta vår kundservice.
Som företagskund gäller ingen ångerrätt. Däremot kan vi eventuellt göra justeringar för att ditt bredband ska passa dig så bra som möjligt. Även för detta behöver du kontakta vår kundservice.
-
Verkar det som att något inte stämmer?
Om du inte har fått din beställningsbekräftelse, eller om du har problem att få igång din bredbandsanslutnining, kan detta bero på att något har blivit fel med din beställning. Vid sådana misstankar bör du alltid kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att komma igång så fort som möjligt.
-
Frågor om vad som ingår i din beställning
Information om pris, hastighet och bindningstid för ditt bredband finns i din beställningsbekräftelse. När bredbandet är installerat kan du även logga in i MyBusiness för att se vad som ingår samt vilken adress det är registrerat på. Dessutom kan du alltid besöka vår sida för fast bredband, där du hittar prislistor, hastigheter samt vanliga frågor och svar som rör din bredbandslösning.
Kom igång med ditt bredband
-
Koppla in routern och anslut till internet
När allt är på plats och routern är inkopplad kan du ansluta till ditt nya bredband. Observera att lösenordet för att logga in till ditt wifi står på baksidan eller undersidan av din router. Du kan också välja att ansluta datorn direkt till routern med en nätverkskabel, vilket ger en extra stabil anslutning. Här kan du läsa mer om hur du kopplar in ditt bredband.
-
Ändra namn och lösenord samt skapa ett gästnätverk
Du kanske vill byta namnet på ditt nätverk till ditt företagsnamn, samt byta lösenord till något annat än det som står på routern. Med ett eget nätverksnamn och skyddat lösenord blir ditt nätverk både säkrare och lättare att skilja från andra. Här finns en guide för hur du byter namn och lösenord på ditt nätverk.
För att erbjuda wifi-uppkoppling till utomstående kan du välja att lägga till ett gästnätverk med ett eget lösenord. Detta gör ditt interna nätverk säkrare samtidigt som du förbättrar kundupplevelsen. Här hittar du vår guide för hur du skapar ett gästnätverk.
-
Ansluta extern utrustning
För att koppla in extern utrustning, såsom en kort-terminal, en egen router eller en brandvägg, kan du behöva öppna portar eller brygga din wifi-router. Detta gör du genom att logga in i routerns gränssnitt i webbläsaren. Här hittar du vår guide för hur du bryggar din wifi-router och här finns information om hur öppnar portar i din wifi-router.
Om du är osäker på vad du behöver göra för att koppla in din specifika utrustning kan du få hjälp genom att boka en IT-tekniker.
-
Vid problem med anslutningen
Om bredbandet inte fungerar som det ska kan du börja med att starta om din router och ansluta på nytt. Vid fortsatta problem med din anslutning, eller om du inte ens får igång din router, bör du kontrollera att allting är inkopplat på rätt sätt. Här hittar du våra guider för hur du kopplar in ditt bredband.
Observera att felet även kan ligga i eventuell kringutrustning som du har kopplat till din router, till exempel en switch. För att lokalisera felet kan du prova att koppla bort all övrig utrustning och ansluta direkt till routern. Om detta löser problemet kan du behöva starta om eller byta ut din kringutrustning.
Dålig eller obefintlig uppkoppling kan också bero på tillfälliga driftstörningar där du befinner dig. Ta hjälp av vårt felsökningsstöd för att lokalisera problemet och vidta rätt åtgärder.
-
För snabbare och bättre wifi
Vid låga hastigheter via din wifi-anslutning kan du prova att sätta dig närmare routern. Om detta ger dig snabbare uppkoppling kan den bästa lösningen vara att placera routern närmare din arbetsplats. Ett annat alternativ är att ansluta med en nätverkskabel, direkt från din dator till routern.
Du kan även prova att ansluta till en annan wifi-frekvens. Våra routers har alltid två frekvenser som du kan välja mellan – antingen 2,4 GHz eller 5 GHz. Båda dessa går att använda men 2,4 GHz har ofta bättre räckvidd medan 5 GHz i regel är snabbare och ger en mer stabil anslutning.
Här kan du läsa mer om hur du förbättrar din wifi-anslutning på arbetsplatsen.
Din första faktura
-
Angående din betalning
Betalningen sker till det bankgironummer som finns på fakturan. Du kan kopiera betalningsuppgifterna från MyBusiness för att på ett enkelt och säkert sätt genomföra betalningen. Här kan du även välja att samla flera fakturor från Telia på ett och samma fakturakonto.
Som standard betalar du dina fakturor var tredje månad vilket innebär att fakturan avser tre månader. Om du vill dela upp din första betalning eller hellre betalar fakturorna månadsvis, behöver du kontakta vår kundservice.
-
Olika faktureringsmetoder och betalningssätt
Du kan välja att få dina fakturor i vanliga postutskick eller via din e-post. Om du vill byta till e-postfakturor gör du detta enklast genom att logga in i MyBusiness och byta leveransmetod av dina fakturor. Här är vår guide som förklarar hur du går tillväga för att beställa e-postfaktura.
Naturligtvis erbjuder vi även autogiro som betalningsmetod. Här finns vår guide för hur du som företagare ansöker om autogiro.
-
Om du inte har fått din faktura
Detta kan bero på att fakturan har skickats till fel adress. Genom att logga in i MyBusiness kan du kontollera oatt rätt adress är registrerad. Här kan du även ladda ner en kopia av fakturan för att genomföra betalningen.
Om du har valt att få fakturorna via e-post behöver du säkerställa att vår avsändaradress, faktura@telia.se, är godkänd av din e-postklient så att de inte stoppas av eventuella säkerhetsfilter. Observera att eventuella påminnelser skickas ut via vanlig post, även om du har valt e-postfaktura som betalningsmetod.
-
Frågor om din första faktura
Om du tycker att den första fakturan är högre än förväntat kan det bero på att den avser kostnaderna från och med det datum abonnemanget aktiverades fram till nästkommande faktureringsperiods slut. Du kan kontrollera vilket tidsspann fakturan avser i specifikationen.
Här hittar du fler svar på frågor som rör dina fakturor