Så påverkas ditt företag när 3G- och 2G-näten avvecklas
Hur kommer nedsläckningen av 3G och 2G att påverka företaget?
Nedsläckningen av 3G- och senare även 2G-nätet (också känt som GSM-nätet) innebär att mobiltelefoner, mobila routrar och IoT-lösningar som kommunicerar via dessa nät inte längre kommer att fungera. Exempel på lösningar som kan påverkas av nedsläckningen är växlar, larmanläggningar, kortterminaler med mera. Även sådant som trygghetstelefoner och trygghetslarm kommer att beröras. Vi rekommenderar därför företag, kommuner och myndigheter att inventera sin utrustning för att se över vilken typ av uppkoppling som används, och för att kunna vidta nödvändiga åtgärder för att säkra fortsatt funktion. Efter utgången av 2027 kommer ingen utrustning som baseras på 2G-teknik längre att kunna användas.
Telias IoT-abonnemang kommer kostnadsfritt att uppgraderas till 4G, men ni behöver själva kontrollera att den utrustning som används kan hantera 4G eller välja 2G. Tänk dock på att 2G endast fungerar för tal och lägre datahastigheter.
Se nedan för instruktioner om vad du behöver göra om du har mobil, router eller andra saker som endast använder 3G eller 2G.
När sker nedsläckningen?
Utfasningen av 3G-nätet har börjat och sker successivt. Målet är att vi ska vara klara i slutet av 2025. 2G-nätet kommer att leva kvar i sin nuvarande form till slutet av 2027 då det släcks i sin helhet.
Äldre mobiler
Äldre mobiler som inte kan kommunicera med högre nät än 2G eller kombinationen 2G/3G kommer snart att behöva bytas ut mot modernare mobiler. När 3G-nätet slocknar söker sådana mobiler automatiskt efter tillgängligt 2G-nät. 2G fungerar för röstsamtal men inte för mobilsurf. När 2G-nätet släckts i slutet av 2027 kommer dessa mobiler inte att kunna användas alls.
IoT-lösningar
Kunder med IoT-lösningar behöver inventera sin utrustning för att försäkra sig om att tekniken kommer att fungera även framåt. IoT-enheter har hittills oftast kommunicerat via 3G eller 2G. 3G-nätet kommer att avvecklas till slutet av 2025, och därefter släcks även 2G-nätet i slutet av 2027 vilket innebär att gammal utrustning kommer att sluta fungera.
- Om du har IoT-abonnemang via Telia uppgraderar vi dig utan extra kostnad, så att ditt abonnemang får stöd för 4G. Läs mer här.
- Du behöver inventera din utrustning för att kontrollera vilken typ av uppkoppling den stödjer. Tänk på att olika sorters IoT-tillämpningar kräver olika sorters uppkoppling. 2G har till exempel god täckning men låg datahastighet. Läs våra råd här.
- Talkommunikationslösningar för trygghetstelefoner och trygghetslarm fortsätter att fungera på 2G när 3G-nätet fasas ut, förutsatt att det finns 2G-täckning på platsen. Ansvar för dessa typer av lösningar ligger i allmänhet hos kommunerna, som nu arbetar för att uppgradera till modernare trygghetstelefoner som stödjer VoLTE (röstsamtal i 4G-nätet) samt wifi.
All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. För att vi ska kunna erbjuda snabbare och stabilare uppkoppling och smartare tjänster via 5G-nätet och det moderniserade 4G-nätet behöver vi släcka ned de allt mindre efterfrågade 3G- och 2G-näten för att frigöra kapacitet. Teknikskiftet innebär också att vi byter ut äldre utrustning mot effektivare och mer energismart teknik vilket krävs för att vi ska lyckas med vårt klimat- och hållbarhetsarbete.
Avvecklingen av 3G-nätet pågår och nätet kommer att vara helt nedsläckt i slutet av 2025.
När det gäller 2G-nätet har vi beslutat att skjuta upp stängningen till slutet av 2027. Detta för att göra övergången till nyare teknik (4G och 5G) så smidig som möjligt för så många som möjligt, då 2G-nätet är det gamla nät som flest saker (t.ex. larm eller bilar) är uppkopplade mot.
Avvecklingen sker successivt över hela landet och målet är att 3G-nätet ska vara helt nedsläckt till slutet av 2025. Därefter släcks 2G-nätet ner i slutet av 2027. Vi rekommenderar att ni inte väntar för länge utan ser över företagets utrustning i god tid för att minska risken för avbrott.
I princip alla mobiler som tillverkats de senaste åren har 4G-kapacitet. Telias butiker och telia.se säljer i dag enbart mobiler som har stöd för 4G.
En enkel tumregel är att äldre mobiltelefoner med vanliga fysiska knappar (istället för pekskärm) bara stödjer 2G eller 2G/3G. Det finns även äldre smartphones som endast stödjer 3G, som till exempel iPhone 4 och äldre, eller Samsung Galaxy S2 och S3. Doro-mobiler upp till modell 7030 stödjer endast 3G, men senare modeller med fysiska knappar som Doro 7031, 731X och 7001H stödjer 4G.
Några tips om hur du kan kontrollera om din mobil stödjer 4G:
- Bästa sättet: Gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under ”Mobilnät” eller ”Datakommunikation”. Om du hittar alternativ för tal och data i 4G/5G så bör du välja det. Saknas ett 4G-alternativ så är din telefon för gammal.
- Om du har kvar instruktionsboken för din telefon kan du kontrollera den för att se vilka nät din mobil stödjer. Sök efter 4G eller LTE.
- Kontrollera indikatorn för uppkoppling på skärmen på din mobil. Där anges oftast vilket nät mobilen är uppkopplad mot. Om indikatorn visar 4G eller VoLTE så har din mobil stöd för 4G. 2G, 3G eller E (Edge) tyder på att mobilen inte stödjer 4G, men kan också bero på att du befinner dig på en plats med dålig täckning.
De allra flesta 4G-mobiler har stöd för mobila röstsamtal via 4G, även känt som VoLTE. Men om du vet att din telefon är av äldre modell så bör du kontrollera detta oavsett om du kan surfa via 4G.
Några tips om hur du kan kontrollera om din mobil stödjer röstsamtal via 4G:
- Gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under “Anslutningar” och/eller Mobilnätverk. Om du hittar alternativ för VoLTE eller LTE-samtal så har din telefon stöd för detta. Saknas dessa möjliga inställningar är din mobil antagligen för gammal och du bör byta ut den i god tid innan 2G/3G-näten har avvecklats.
De flesta mobiler (och andra enheter) som fungerar i 3G-nätet fungerar också i 2G-nätet. Om din mobil av någon anledning saknar stöd för 2G (samt 4G och 5G) så kommer du inte längre att kunna koppla upp den mot Telias mobilnät efter 2025 då 3G-nätet kommer att vara helt avvecklat.
Om din mobil har stöd för 2G kommer du att kunna använda den för röstsamtal tills 2G-nätet släcks ned 2027.
I vissa byggnader kan inomhustäckningen upplevas som bristfällig. Alla våra mobilabonnemang möjliggör aktivering av wifisamtal om mobilen är av nyare modell och wifirouter finns installerad på platsen. Se våra mobilguider för instruktion om aktivering av wifisamtal på mobilen.