Uppstart för nya mobilkunder
Här har vi samlat användbar information för att hjälpa dig att komma igång med ditt nya företagsabonnemang.
Från beställning till leverans
-
Leveranstider för simkort och telefoner
Hårdvara, som till exempel mobiltelefoner, levereras normalt inom tre arbetsdagar. Du kan följa status på leveransen av din hårdvara genom att logga in i MyBusiness och Alla Beställningar. Simkort skickas alltid i ett separat brev och levereras normalt inom fem arbetsdagar.
Vid förseningar eller uteblivna leveranser kan detta bero på att vi har registrerat fel adress vid beställningen. Om det enbart gäller hårdvara kan anledningen vara att produkten är tillfälligt slut i våra lager. Kontakta vår kundservice för att kontrollera att vi har registrerat rätt adress, eller ta reda på nästa leverans planeras.
Du kan även ställa frågor som är direkt kopplade till din order genom att logga in i MyBusiness och skapa ett supportärende. Detta gör du under Alla beställningar. -
Om du ångrar din beställning
Som företagskund gäller ingen ångerrätt. Däremot kan vi eventuellt göra ändringar och justeringar för att abonnemanget ska passa dig så bra som möjligt. För detta behöver du kontakta vår kundservice.
Kom igång med din mobiltelefon
-
Aktivera simkort eller e-sim
Sätt in ditt simkort i telefonen och logga in med den pinkod som du hittar på baksidan av simkortsbrickan. Därefter kan du börja med att provringa eller skicka ett sms för att säkerställa att allting fungerar som det ska.
Vid flytt från en annan operatör kan du behöva vänta på porteringen av ditt telefonnummer vilket normalt sker inom sex dagar från beställning.
Om du har en mobiltelefon med stöd för e-sim behöver du inget fysiskt simkort. För att aktivera ditt e-sim behöver du scanna en QR-kod som du hämtar genom att logga in i MyBusiness, alternativt får skickad till dig via e-post.
Här hittar du mer information om hur du aktiverar ditt e-sim. -
Användbara funktioner och inställningar i din nya mobil
Du kan behöva göra vissa inställningar i din nya mobiltelefon för att komma igång med önskade funktioner. Exempel på sådana är mobilsvar, vidarekoppling, samtal väntar, aktivering av e-postkonton och byte av pinkod. Du hittar information om hur du gör dessa inställningar på vår sida med guider för mobiltelefoni.
-
Mobilanvändning i utlandet
Som mobilkund hos Telia både surfar och ringer du för samma priser som i Sverige. Detta gäller i hela EU/EES, inklusive Storbritannien.
Här kan du läsa mer om vad som gäller vid mobilanvändning utomlands -
Vid problem med samtal, sms, surf eller mms
Prova att starta om din mobiltelefon. Om detta inte löser problemet kan det bero på att ICC-numret inte är kopplat till abonnemanget, vilket du kan kontrollera om du loggar in i MyBusiness. ICC-numret består av 20 siffror och finns på ditt simkort. Om du använder e-sim hittar du numret i din mobiltelefons inställningar, under Om telefonen.
En annan potentiell lösning är att nollställa nätverksinställningarna, vilket du gör i telefonens inställningar. Observera att detta även nollställer alla dina wifi-anslutningar och att du därmed behöver söka fram trådlösa nätverk och slå in wifi-lösenord på nytt för att ansluta igen.
Om du har flyttat från en annan operatör krävs att APN-inställningarna i telefonen uppdateras för att du ska kunna surfa och mms:a. Detta sker oftast automatiskt men ibland kan du behöva skicka ett sms till 4466 med texten surf, alternativt mms, beroende på vad du behöver.
Problem med att ringa eller ta emot samtal kan även bero på nummerblockeringar eller stör ej-funktioner i din eller din mottagares mobiltelefon. Kontrollera detta i telefonens inställningar. Exakt hur man går tillväga skiljer sig mellan olika modeller.
Om täckningen inte är tillräckligt bra där du befinner dig påverkas både surf- och samtalskvalitet negativt. För att surfa och mms:a kan du ansluta till ett wifi och genom att aktivera wifi-samtal i telefonen kan du även ringa och ta emot samtal genom wifi-anslutningen.
Här hittar du vår täckningskarta där vi visar vår befintliga mobiltäckning i hela Sverige.
Din första faktura
-
Angående din betalning
Betalningen sker till det bankgironummer som finns på fakturan. Du kan kopiera betalningsuppgifterna från MyBusiness för att på ett enkelt och säkert sätt genomföra betalningen. Här kan du även välja att samla flera fakturor från Telia på ett och samma fakturakonto.
Som standard betalar du dina fakturor kvartalsvis vilket innebär att fakturan avser tre månaders användning. Om du vill dela upp din första betalning eller hellre betalar fakturorna månadsvis, behöver du kontakta vår kundservice.
-
Olika faktureringsmetoder och betalningssätt
Du kan välja att få dina fakturor i vanliga postutskick eller via din e-post. Om du vill byta till e-postfakturor gör du detta enklast genom att logga in i MyBusiness och byta leveransmetod av dina fakturor. Här hittar du en guide som förklarar hur du går tillväga för att beställa e-postfaktura.
Som mobilkund kan du välja e-faktura som faktureringsmetod. Detta innebär att fakturan registreras direkt i din internetbank och behöver godkännas av dig innan betalning. Du beställer e-faktura via din internetbank, men måste först se till att byta leveransmetod till pappersfaktura om du har e-postfaktura idag. Detta gör du enkelt genom att logga in i MyBusiness.
Naturligtvis erbjuder vi även autogiro som betalningsmetod. Här finns vår guide för hur du som företagare ansöker om autogiro.
-
Om du inte har fått din faktura
Detta kan bero på att fakturan har skickats till fel adress. Genom att logga in i MyBusiness kan du kontollera om rätt adress är registrerad. Här kan du även ladda ner en kopia av fakturan för att genomföra betalningen.
Om du har valt att få fakturorna via e-post behöver du säkerställa att vår avsändaradress, faktura@telia.se, är godkänd av din e-postklient så att de inte stoppas av eventuella säkerhetsfilter. Observera att eventuella påminnelser skickas ut via vanlig post, även om du har valt e-postfaktura som betalningsmetod.
-
Frågor om din första faktura
Om du tycker att den första fakturan är högre än förväntat kan det bero på att den avser kostnaderna från och med det datum abonnemanget aktiverades fram till nästkommande faktureringsperiods slut. Du kan kontrollera vilket tidsspann fakturan avser i specifikationen.
Här hittar du fler svar på frågor som rör dina fakturor