Hantera Softphone – Telia Touchpoint Plus

I den här guiden beskriver vi hur du administrerar samtal och gör personliga inställningar i Softphone.

Aktivitet och hänvisning

Ändra aktivitet

  1. Gå till fliken Tillgänglig (det kan stå exempelvis Upptagen, Möte eller annan aktivitet om du tidigare har ändrat) i menyraden vid din profil.

  2. Välj ny aktivitetsstatus i rullistan.

  3. Klart! Din aktivitetsstatus är nu ändrad.

Du kan anpassa din aktivitetsstatus genom att gå till Anpassad aktivitet i rullistan. Där har du möjlighet att ange en start- och sluttid för din aktuella status, och du får valet att lägga in en tillfällig vidarekoppling.

Genvägar

Om du har en eller flera anpassade aktiviteter som du använder ofta kan du skapa genvägar för dessa. På så vis slipper du ställa in en ny anpassad aktivitet om du vet med dig att den kommer användas igen.

  1. Gå till fliken Tillgänglig (det kan stå exempelvis Upptagen, Möte eller annan aktivitet om du tidigare har ändrat) i menyraden vid din profil.

  2. Klicka på Redigera genvägar.

  3. Klicka på plustecknet högst upp i vänstra hörnet.

  4. Ange namn och önskade regler för din genväg.

  5. Klicka på Spara.

  6. Klart! Din nya genväg är nu skapad.

Framtida/återkommande aktivitet

Om du vill schemalägga en kommande och/eller återkommande aktivitetsstatus kan du göra det genom att ange Framtida hänvisning i Softphone.

  1. Gå till Verktyg i den översta menyraden.

  2. Välj Framtida hänvisning.

  3. Klicka på plustecknet högst upp i vänstra hörnet.

  4. Ange namn och önskade regler för din hänvisning.

  5. Klicka på Spara.

  6. Klart! Din nya hänvisning är nu schemalagd.

Utgående samtal

Ringa till externt nummer

Ange det telefonnummer du vill ringa till i sökfältet och tryck på Enter.

Ringa till kontakt

Sök efter den kontakt du vill ringa genom att ange kontaktens namn eller nummer i sökfältet. Markera sedan kontakten genom att hovra över kontakten med muspekaren, och tryck därefter på lur-symbolen till höger om kontakten. Detta innebär att du ringer kontaktens primära nummer.

Vill du istället ringa till ett av kontaktens andra nummer klickar du på pilen till vänster om kontakten i kontaktlistan, och sedan på pilen till höger om önskat nummer i listan under kontaktens profil. Klicka därefter på Ring.

Ändra visningsnummer

Om du vill att något av dina andra nummer i växeln presenteras när du ringer utgående samtal kan du ändra ditt visningsnummer.

Du ändrar enklast ditt visningsnummer genom att gå till Samtals-ID i menyraden vid din profil. Välj sedan vilket nummer du vill ska synas utåt eller om du vill att ditt nummer ska vara dolt. Det går även att ändra sitt visningsnummer genom att klicka på Tjänster i den översta menyraden och därefter på Roll i rullistan.

Överföra samtal

När du är i ett pågående samtal har du möjlighet att koppla vidare samtalet till en kollega eller ett annat nummer. En överflytt kan göras på två sätt, genom en direkt överflytt eller en bevakad överflytt.

Direkt överflytt

  1. Under det pågående samtalet, klicka på Högerpilen i samtalsrutan.

  2. Sök upp den kontakt eller det nummer du vill överföra samtalet till.

  3. Markera sedan kontakten eller numret genom att hovra över vald kontakt med muspekaren, och tryck därefter på Högerpilen (Koppla hit) till höger om kontakten eller numret.

  4. Klart! Samtalet har nu överförts.

Det pågående samtalet parkeras automatiskt när du påbörjar en överflytt.

Bevakad överflytt

  1. Under det pågående samtalet, ring upp ett nytt samtal och vänta in svar (det pågående samtalet parkeras automatiskt).

  2. När du är redo att överföra samtalet, växla tillbaka till det ursprungliga samtalet genom att markera det och tryck därefter på Play-symbolen.

  3. Klicka på Högerpilen (Koppla hit)på den uppringda kontakten.

  4. Klart! Samtalet har nu överförts.

Det pågående samtalet parkeras automatiskt när du påbörjar en överflytt.

Kontakter

Sök fram kontakt

I din kontaktbok visas kontakter som du har markerat som favoriter först. I sökfältet har du möjlighet att söka efter övriga företagskontakter som inte är favoritmarkerade. Du kan söka fram en kontakt genom att söka på namn, nummer, e-post eller annan relevant information som rör kontakten.

Lägg till kontakt

  1. Gå till Verktyg i den översta menyraden.

  2. Klicka på Skapa kontakt.

  3. Ange önskade kontaktuppgifter och klicka sedan på OK.

  4. Klart! Kontakten är nu tillagd.

Favoriter

De kontakter du har markerat som favoriter visas på din kontaktboks startsida och du behöver inte söka fram dem. Genom att favoritmarkera kontakter som du har återkommande kontakt med får du en smidigare och effektivare samtalshantering.

  1. Sök upp den kontakt du vill favoritmarkera i sökfältet.

  2. Klicka på Högerpilen till vänster om kontakten.

  3. Klicka på Stjärnsymbolen längst ner till vänster i kontaktrutan.

  4. Välj Favorit.

  5. Klart! Kontakten är nu favoritmarkerad och placeras på kontaktbokens startsida.

Skicka meddelanden

Starta chatt

För att starta en chattkonversation behöver användaren du vill chatta med var inloggad i appen eller i Softphone. Om användaren inte är det kommer inte valet att finnas tillgängligt.

  1. Sök upp den kontakt du vill starta en chatt med.

  2. Markera sedan kontakten genom att hovra över vald kontakt med muspekaren, och tryck därefter på Pratbubblan (Starta chatt) till höger om kontakten.

  3. Klart!

Skicka sms

  1. Sök upp den kontakt du vill skicka ett sms till.

  2. Markera sedan kontakten genom att hovra över vald kontakt med muspekaren, och tryck därefter på Pratbubblan (Skicka SMS) till höger om kontakten.

  3. Klart!

Ta emot samtal via ACD-grupper

En ACD-grupp, även kallad svarsgrupp, är en ingång i växeln där flera medlemmar kan besvara samtal via samma huvudnummer. För att ta emot samtal via en ACD-grupp behöver du vara inloggad och tillgänglig i gruppen.

Logga in och bli tillgänglig för samtal

  1. Gå till Visa i den översta menyraden.

  2. Välj ACD-vy eller Telefonistvy.

  3. Softphone-vyn kommer nu att anpassa sig efter vald vy och du kommer nu se de ACD-grupper du är medlem i.

  4. Klicka på den eller de ACD-grupper du vill logga in i (ACD-gruppen markeras när du är inloggad i den).

  5. Klart! Du är nu inloggad och tillgänglig i vald ACD-grupp.

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.

Från utlandet: +46 771 99 04 00