Bjud in en användare i MyBusiness

Läs om hur du som administratör eller superuser kan bjuda in en ny användare till din grupp eller ditt företag i MyBusiness.

I MyBusiness

Logga in på MyBusiness

Börja med att logga in på MyBusiness. Klicka därefter på Hantera, välj sedan Användare och gå in på Ny Inbjudan.

Uppgifter för nya användaren

Fyll i namn, e-post och mobilnummer till användaren. Är det så att användaren inte har tillgång till att få sms, kan du som administatör eller superuser få engångskoden skickad till dig via att bocka i "Skicka engångskoden till mig". Efter att du har fått koden du kan ge vidare den till användaren så att personen kan aktivera och komma igång med sitt konto.

Behörighetsnivå

Välj vilken roll den specifika användaren ska ha. Du kan välja om användaren ska bli Huvudadminstratör eller få en anpassad nivå på sin behörighet. Det kan vara styrt att kunna hantera specifika områden så som exempelvis Support eller Fakturor.

Välj åtkomst

Här anpassar och begränsar du vilken eller vilka organisationer, kunder och kostnadsställen den specifika användaren ska ha åtkomst till.

Åtkomst till applikationer

Du kan här välja om användaren ska ha länkning till applikaitioner från MyBusiness. Det räcker inte att bocka i detta här utan ordinarie process behöver följas för att ge användaren access till den specifika applikationen.

Klicka på Skicka inbjudan för att slutföra inbjudan för den nya användaren. Nu får du upp en ruta som berättar att inbjudan har skickats till användaren. Efter detta steg är du som administratör/superuser klar.

Nu behöver användaren verifiera sig. Det gör användaren genom att klicka in sig via den länk som heter Till inbjudan, i det mejl som användaren har fått. Om du har valt att bocka i att engångskoden ska skickas till dig behöver du ge koden till användaren för att inbjudan ska kunna slutföras.

Har användaren en befintlig profil väljer den att logga in med den inloggningsmetod den har valt sedan innan. Annars behöver användaren välja önskad inloggningsmetod för att slutföra registrreringen. De kan välja antingen BankID eller att skapa ett konto under Telia profil som inloggningsmetod.

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.

Från utlandet: +46 771 99 04 00