Hantera öppettider – Telia Smart Connect

Här finns instruktioner om hur du använder funktionen öppettider i företagsväxeln Smart Connect. Perfekt för dig som vill slippa att manuellt öppna eller stänga en växelingång.

Logga in i webbgränssnittet

I schemat kan du ställa in ordinarie öppettider för hela veckan, när det är lunchstängt eller när det ska vara stängt av andra anledningar.

För att hantera och spela in besked behöver din användarprofil ha rollen administratör i växeln. Du gör dina inställningar genom att logga in på Telia Smart connect.

Lägg till ny öppettid

  1. Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.

  2. Välj Telefoniinställningar.

  3. Öppna Visuell Admin.

  4. Välj Öppettider i den högra menyraden.

  5. Klicka på Ny öppettid.

  6. Ange namn för din öppettid och klicka på Spara.

  7. Välj önskade inställningar i ditt skapade schema.

  8. Klicka på Spara.

  9. Klart!

Ändra öppettid

  1. Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.

  2. Välj Telefoniinställningar.

  3. Öppna Visuell Admin.

  4. Välj Öppettider i den högra menyraden.

  5. Klicka på kugghjulet intill öppettiden du önskar ändra.

  6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara.

  7. Klart!

Avvikande öppettider

Avvikande öppettider, även kallade temporära öppettider, ger dig möjlighet att skapa ett tillfälligt schema för en vald period som ersätter de ordinarie öppettiderna. Du väljer själv de avvikande öppettiderna, och när perioden är slut återgår schemat automatiskt till de ordinarie öppettiderna. Perfekt för dig som temporärt vill stänga eller ändra växelns öppettider under semestern eller julledigheten.

  1. Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.

  2. Välj Telefoniinställningar.

  3. Öppna Visuell Admin.

  4. Välj Öppettider i den högra menyraden.

  5. Klicka på kugghjulet intill öppettiden du önskar lägga in avvikande öppettider för.

  6. Välj mellan vilka datum du vill att den avvikande öppettiden ska gälla, och klicka sedan på Lägg till i undantag.

  7. Namnge den avvikande öppettiden och klicka därefter på Spara.

  8. Välj önskade inställningar för perioden då den avvikande öppettiden gäller, och lägg till eventuell ljudfil.
    Lämna tidslinjerna tomma (grå) eller dra den röda rutan Stängt för de tider under dagen det ska vara stängt. Ska det vara stängt hela dagen kan du lämna hela tidslinjen tom (grå).

  9. Klicka på Spara undantag.

  10. Klart!

Obs! Om du väljer att ha en ljudfil vid stängt i din avvikande öppettid behöver utfallet Stängt i samtalsflöde vara Spela upp ljudfil, med regeln Ljudfilen styrs av öppettider. Är exempelvis det ordinarie utfallet att samtal ska vidarekopplas vid stängt, kommer det utfallet att överskrida de avvikande inställningarna om inget annat anges.

Ta bort öppettid

  1. Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.

  2. Välj Telefoniinställningar.

  3. Öppna Visuell Admin.

  4. Välj Öppettider i den högra menyraden.

  5. Klicka på kugghjulet intill öppettiden du önskar ta bort.

  6. Välj Radera öppettid.

  7. Bekräfta ditt val.

  8. Klart!

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.

Från utlandet: +46 771 99 04 00