Avvikande öppettider, även kallade temporära öppettider, ger dig möjlighet att skapa ett tillfälligt schema för en vald period som ersätter de ordinarie öppettiderna. Du väljer själv de avvikande öppettiderna, och när perioden är slut återgår schemat automatiskt till de ordinarie öppettiderna. Perfekt för dig som temporärt vill stänga eller ändra växelns öppettider under semestern eller julledigheten.
Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.
Välj Telefoniinställningar.
Öppna Visuell Admin.
Välj Öppettider i den högra menyraden.
Klicka på kugghjulet intill öppettiden du önskar lägga in avvikande öppettider för.
Välj mellan vilka datum du vill att den avvikande öppettiden ska gälla, och klicka sedan på Lägg till i undantag.
Namnge den avvikande öppettiden och klicka därefter på Spara.
Välj önskade inställningar för perioden då den avvikande öppettiden gäller, och lägg till eventuell ljudfil.
Lämna tidslinjerna tomma (grå) eller dra den röda rutan Stängt för de tider under dagen det ska vara stängt. Ska det vara stängt hela dagen kan du lämna hela tidslinjen tom (grå).
Klicka på Spara undantag.
Klart!
Obs! Om du väljer att ha en ljudfil vid stängt i din avvikande öppettid behöver utfallet Stängt i samtalsflöde vara Spela upp ljudfil, med regeln Ljudfilen styrs av öppettider. Är exempelvis det ordinarie utfallet att samtal ska vidarekopplas vid stängt, kommer det utfallet att överskrida de avvikande inställningarna om inget annat anges.