Så här gör du om ditt konto blivit hackat – steg för steg
Oavsett om det är din mejl, ett konto i sociala medier eller din internetbank som blivit hackat kan det vara stressigt att förlora tillgången. Det här kan du göra för att minimera skadan och få tillbaka dina konton.
1. Återställ konto
På kontots hjälp- eller supportsida kan du oftast hitta hur återställningsprocessen av ditt konto går till. Om du inte hittar informationen på hemsidan kan du prova att söka direkt i webbläsaren, exempelvis ”Hur återställer jag mitt Facebook-konto?”.
2. Kontrollera din mejl
Kontrollera dina mejls filter och regler för vidarebefordran. En vanlig taktik som används av cyberbrottslingar är just att sätta upp en vidarebefordran, vilket innebär att de automatiskt får en kopia av alla mejl som skickas till ditt konto. Det tillåter även dem att återställa dina lösenord.
3. Ändra lösenord
När du har bekräftat att det inte finns några regler för oönskad vidarebefordran av mejl, behöver du dels ändra lösenordet för alla konton som har blivit hackade, dels ändra lösenordet för alla konton som använder samma lösenord. Båda stegen är viktiga eftersom cyberkriminella vet att många använder samma lösenord för olika konton. Gör det till vana att använda unika lösenord för olika tjänster, särskilt för dina viktigaste tjänster. Använd även långa lösenord och gärna en lösenordsfras som är lätt att minnas.
4. Logga ut från konton på alla enheter och appar
När du har ändrat dina lösenord behöver du se till att du även är utloggad från alla enheter och appar. Det görs från inställningsmenyerna i appen eller webbplatsen. Det kan också göras eller det kan vara en del av sekretess- eller kontoalternativen. För specifika instruktioner om hur du ska göra, gå till supportsidan för den relevanta tjänsten. När du har gjort det kommer de som försöker använda ditt konto att uppmanas att ange det nya lösenordet.
5. Konfigurera och aktivera multifaktorautentisering (MFA)
Många webbplatser och appar låter dig ställa in MFA. Det innebär att även om en cyberbrottsling känner till ditt lösenord, kommer hen inte att kunna komma åt dina konton. MFA fungerar vanligtvis genom att du krävs på en kod som skickas via sms eller mejl, som du sedan anger för att bevisa att det verkligen är du. Det är värt att ta sig tid att ställa in MFA på viktiga konton som mejl och banktjänster – även om dessa redan är skyddade med ett starkt lösenord. Det tar bara några minuter och du är mycket säkrare på nätet som ett resultat.
6. Uppdatera dina enheter och appar
Du bör alltid uppdatera dina enheter och appar så snart de är tillgängliga. Uppdateringar inkluderar skydd mot skadlig programvara som virus och kommer ofta att innehålla förbättringar och nya funktioner. Att tillämpa dessa uppdateringar är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att förhindra att ditt konto hackas. Du bör också aktivera "automatiska uppdateringar" i enhetens inställningar, om det finns tillgängligt. Det innebär att du inte behöver komma ihåg att tillämpa uppdateringar. Observera att uppdateringen av din enhet kan ta lite tid och kräver en pålitlig internetanslutning, så det är bäst att göra det hemma där du kan komma åt ditt wifi och hålla enheten ansluten.
7. Meddela dina kontakter
Meddela dina kontakter, vänner och följare. Låt dem veta att du blivit hackad och föreslå att de hanterar alla nyligen skickade meddelanden från ditt konto med viss misstänksamhet. Det kommer att hjälpa dem att undvika att själva bli hackade.
8. Kontrollera dina kontoutdrag och nätshoppingskonton
Ofta kan ett hackat mejl-konto leda till fler intrång någon annanstans. Håll utkik efter obehöriga köp och kontrollera dina bankkonton för ovanliga transaktioner. Kontakta din bank direkt för ytterligare support. Använd alltid officiella webbplatser och sociala medie-kanaler. Skriv in adressen direkt i din webbläsare och använd inte länkarna i några meddelanden du har mottagit.
9. Kontakta din bank eller polisanmäl
Om du har utsatts för brott som dataintrång, id-kapning eller bedrägeri ska du göra en polisanmälan. Om du blivit av med pengar på ditt konto ska du kontakta din bank.