Så löser du de vanligaste e-post-problemen
Många företagare som hör av sig till Telias IT-support gör det för att e-posten strular. Här listar vi därför de vanligaste e-postproblemen och tipsar om vad du själv kan göra för att lösa dem.
Kontrollera lösenordet
För att ta reda på vidden av ditt e-postproblem gäller det att felsöka. De flesta mejlleverantörer har ett webbgränssnitt som du kan använda istället för en e-postklient på datorn eller mobilen. Med andra ord; du kan ofta logga in på mejlen via webbläsaren istället för via exempelvis programmet Outlook. Testa om du kan logga in där med dina inloggningsuppgifter. Kan du inte det har du förmodligen fel användarnamn och/eller lösenord.
Det är vanligt att blanda ihop bokstaven ”O” och siffran noll i lösenord, likaså siffran åtta och versalen ”B”. Också siffran 1 och bokstaven ”l” är lätta att blanda ihop, särskilt lösenordet är nedskrivet för hand. Glöm inte att skilja på versaler och gemener.
Kontrollera att kontot inte är raderat
Lyckas du inte logga in på webbmejlen kan det i värsta fall vara så att ditt konto är borttaget. Många Telia-kunder har gratis e-post tillsammans med sitt internet-abonnemang och stänger du ner abonnemanget stängs även e-posten ner.
För att se om e-postkontot är inaktivt kan du testa att skicka ett mejl till adressen från ett annat e-postkonto. Studsar mejlet är e-postkontot inaktivt.
IMAP vs POP3
Lyckas du däremot logga in på webbmejlen (via till exempel www.gmail.com eller www.office365.se beroende på vilken mejl du har) kan du testa att skicka och ta emot e-post där. Om det fungerar där men inte i din epost-klient ,exempelvis Outlook, då har du antagligen fel inställningar i din e-postklient på datorn eller mobilen. Istället för att gå igenom alla inställningar en och en kan det vara enklare att ta bort e-postkontot och lägga in det på nytt. Men här gäller det att se upp:
Har du valt POP3 som serverinställning måste du säkerhetskopiera mejlen på datorn innan du tar bort kontot. Har du valt IMAP finns alla dina mejl på e-postservern och ”speglas” bara i din klient. Då försvinner inte mejlen från servern när du tar bort kontot från datorn. Vi rekommenderar alltid att man använder IMAP.
Låter detta som rena rama grekiskan? Lugn, du kan självklart även ta hjälp av Telias IT-support för att reda ut var felet ligger.
Få färre spam-mejl
Spam-mejl är visserligen inte ett renodlat fel, men definitivt ett irritationsmoment för många. Det finns dock några knep för att minska på skräpflödet.
Använd olika e-postadresser för olika ändamål. Var restriktiv med hur du använder och lämnar ut din jobbmejl, och använd en ”skräp-adress” om du vill anmäla dig till nyhetsbrev eller shoppa på nätet.