27 september 2023

3 min läsning

Arbetsliv

Frigör resurser med en outsourcad IT-avdelning

Hantering av IT kräver allt större resurser i växande företag. Många väljer därför att outsourca företagets IT-avdelning. Det ger bättre förutsättningar att hänga med den tekniska utvecklingen och kunna fokusera på kärnan i företagets affär. Här är fem anledningar till varför outsourcing av IT är ett klokt val.

Kvinna som arbetar vid laptop

Hanteringen av IT-relaterade problem och support blir snabbt något som äter både resurser och tid i växande företag. Resultatet blir en reaktiv hantering av IT, inriktad på problemlösning snarare än hitta sätt där IT kan bidra till att växa företagets affärer. Att anställa någon på heltid för att hantera IT kan inte alltid motiveras i mindre företag.

Även större företag, som har en egen IT-avdelning, kämpar ofta med att kunna lägga tillräckligt stora resurser på att hålla sig uppdaterade om ny teknik eller upprätthålla den kompetens och proaktivitet som krävs för en säker IT-miljö.

En lösning många väljer är därför att outsourca sin IT-avdelning till en fast månadskostnad. Det ger förutsägbarhet och ständig tillgång till kvalificerad personal och teknik. Rätt partner hjälper till med att både lösa vardagsproblem och ge råd om strategiska beslut för framtiden.

Här är fem anledningar till att outsourca er IT-avdelning: 

1. Onboarding av nya anställda och ny teknik

Arbetet med att utrusta nya medarbetare med datorer, mobiler och rätt program är ofta tidskrävande. Telia har processer för hur det kan hanteras smidigt. Vi ser till att du slipper de flaskhalsar som ofta uppstår när någon måste hantera detta vid sidan av sina vanliga uppgifter, och kanske utan rätt tekniska kunskaper. Skulle något ändå krångla löser våra supporttekniker det på nolltid.

2. Underhåll och förvaltning av IT-miljöer

Många inser inte vilket omfattande arbete det är att hålla datorer, telefoner, servrar och annan IT-utrustning uppdaterad och säker. Telia har verktyg och processer som tar hand om det arbetet så er verksamhet slipper uppleva störningar eller krångel. Våra experter ger också råd om strategiska uppgraderingar som kan göras för att utveckla er IT-miljö.

3. Val av rätt system och produkter

Utbudet av affärssystem, CRM-system eller andra IT-tjänster ökar hela tiden. Att välja rätt kräver både tid och kunskap. Vi har koll på marknaden och hjälper er välja den lösning som passar bäst för just er. Självklart hjälper vi också er att få den på plats så snart som möjligt.

4. Minskad administrativ hantering

Hantering av licenser, användarprofiler och konton är ett tidskrävande arbete som måste göras noggrant och löpande. I ett växande företag blir detta arbete snabbt en tidstjuv. Låt oss ta hand om er IT-administration så att den inte blir ett hinder för verksamheten.

5. Ökad regelefterlevnad

En säker IT-miljö kräver löpande inventering av både maskinpark och status för säkerhetsuppdateringar av både enheter och mjukvara. I många fall gäller inte företagets cyberförsäkring om ett angrepp drabbat enheter som inte skyddats på rätt sätt. En outsourcingpartner hjälper er identifiera enheter som behöver bytas ut eller uppdateras för att säkerheten ska hållas på topp.

I många fall gäller inte cyberförsäkringar om intrång sker via enheter med operativssystem som inte längre går att uppdatera eller säkerhetspatcha. Företag har i regel datorer och andra digitala enheter i blandade åldrar och skick, och vissa kanske inte längre går att uppdatera vilket utgör en säkerhetsrisk. Genom att göra en inventering av maskinparken hjälper en bra outsourcingpartner företaget att identifiera vilka enheter som behöver bytas ut, och vilka som fortfarande går att uppdatera för att hålla företagets IT-miljö säker.

Christoffer Eriksson, Key Account Manager Telia
Med vår lösning för IT-avdelning som tjänst får du tillgång till ett stort expertteam som hanterar din IT-miljö, dygnet runt. Till en fast och förbestämd kostnad. Ta kontakt så börjar vi med en skräddarsydd behovsanalys för att hitta ett upplägg som passar era unika behov.
- Christoffer Eriksson, IT-expert på Telia.

Fler artiklar i samma ämne: