Vi vill att alla som lever i det här landet ska ha samma möjlighet att kommunicera, och samma möjlighet att ta del av alla de fördelar som nätet erbjuder. Samma möjlighet att prata, lyssna, titta, läsa, tycka och skicka. Att alla ska vara en del av det digitala samhället.
Därför arbetar vi för att på olika sätt motverka det digitala utanförskapet, och för att göra nätet till en säkrare och bättre plats. Alla ska få vara med, och alla har rätt att känna sig trygga.
Alla ska få vara med
Vi bryter digitalt utanförskap
Digitaliseringen har påverkat vårt samhälle på omvälvande sätt. För den som har koll på den nya tekniken är möjligheterna många. Den som saknar tillräckliga kunskaper och uppkoppling riskerar däremot att hamna i digitalt utanförskap. För vad gör man om man inte vet hur man betalar sina räkningar på nätet när bankkontoren avvecklas?
Telia arbetar aktivt för att fler ska kunna ta del av det digitala samhället. Via vårt koncept Digital senior har hittills över 12 000 seniorer lärt sig att swisha och ringa videosamtal med hjälp av ungdomar. På samma sätt har vi via utbildningsprojektet Digital företagare inspirerat över 300 småföretag att dra nytta av digitaliseringens affärsmöjligheter. Och bland våra artiklar ger vi barnfamiljer tips och inspiration med fokus på trygghet och säkerhet online. De har initiativen bidrar till att vi rankas som ett av världens 15 främsta teknikföretag när det gäller digital inkludering.
I december 2022 lanserade vi Digital i Sverige som hjälper nyanlända komma in i det digitala samhället. Huddinge kommun är först ut.
Vi låter barnen sätta agendan
För att bättre förstå barnens och ungdomarnas egna perspektiv på livet online har vi valt att helt enkelt fråga dem vad de tycker. Hittills har över 3000 barn deltagit i vad vi kallar Barnpanelen, eller Children's Advisory Panel. Målet är att förbättra Telias möjligheter att främja ett säkrare nätbeteende hos unga, men också att bidra med insikter till både föräldrar och vår bransch om barns och ungas digitala vanor.
Vi kopplar upp hela Sverige
En snabb och stabil uppkoppling är i dag en förutsättning för det mesta, inte minst att leva, bo och arbeta på den svenska landsbygden. Telia har kopplat upp Sverige sedan 1853. Vi har gått från kopparnät till 3G och 4G, till fibernät och nu är vi igång med utrullningen av 5G-nätet, som kommer att nå 99% av befolkningen när vi är färdiga. Vi vill inte att någon ska hamna utanför vårt nät. Uppkoppling är det vi gör bäst, och det kommer vi att fortsätta med.
Du ska känna dig trygg
Vi värnar om din integritet
Nätet är ett verktyg som revolutionerat våra liv över de senaste decennierna. I dag handlar vi mat och kläder, sköter bankärenden, pratar med vår läkare och postar uppdateringar från semesterresan via nätet. Det ger oss möjligheter till en enkel och effektiv vardag, men det ställer också höga krav på integritetsskydd.
För att kunna erbjuda dig våra tjänster behöver vi spara olika kunduppgifter som till exempel namn, adress, personnummer, telefonnummer eller ip-adress, samt de tjänster du har hos oss. Men vi sparar aldrig uppgifterna längre än vi behöver, och all information hanteras varsamt under mycket strikta regler.
Du ska kunna lite på att dina personliga data är trygga hos oss. Läs gärna mer om vilken data vi hanterar och hur vi behandlar den i vår integritetspolicy.
Mobilkörkortet - för ett tryggare nät
Nätet kan vara helt fantastiskt, men det rymmer också risker. För att ge barnen en tryggare start på sina digitala liv har Telia tagit fram Mobilkörkortet. Det är en samtalsstartare, avsett att hjälpa föräldrar att prata om nätet med sina barn. Mobilkörkortet innehåller tips och råd om allt från att vara schyssta mot varandra till teman som skärmtid och säkerhet, och avslutas med ett test. Målgruppen är barn i åldern 6-9 år och deras föräldrar. Vi kan inte helt eliminera riskerna på nätet, men vi kan förbereda våra barn och oss själva.
Samarbeten för barnens bästa
Vi vill göra vad vi kan för att internet ska vara en så trygg och bra plats som möjligt, inte minst för de unga. Det gör vi bland annat genom att samarbeta med organisationer som Bris och Childhood, som arbetar för barnens rätt och trygghet. Vi tar också fram tips och information till föräldrar. Vi tror nämligen att samtal och information är vårt bästa vapen och skydd.
Lär dig tänka säkert
Vi vill höja medvetenheten och kompetensen hos både allmänhet och småföretag vad gäller till exempel hanteringen av lösenord och kortuppgifter. Är det egentligen en bra idé att klicka på en länk man får i sms eller mail? Hur vet du att du fått ett phishingmail och vad ska du göra?
Läs mer om hur du kan skydda dig mot nätfiskare, eller ta del av våra råd om säkerhet för hemmakontoret.
Workshops för skolklasser
Med utgångspunkt i barnens egen upplevelse av livet på nätet, och med syfte att stötta barn att förvärva digitala färdigheter och främja ett säkrare nätbeteende, så har Telia tagit fram flera workshopkoncept för skolklasser. De kan handledas antigen av volontärer från Telia eller av lärare på skolorna. Allt material vi tagit fram är fritt att använda på egen hand. Gör våra workshops och trygghetsrusta skolklassen.