Frågor & svar
-
Hur ser villkoren ut?
Villkor: Erbjudandena ovan gäller privatpersoner vars fasta tjänster stängs ner och som tecknar alternativa tjänster via mobilnätet.
Mobilt bredband Hemma
Tjänsten Mobilt bredband Hemma tillhandahålls via mobilnätet till en fast anslutningspunkt. Vilken bredbandshastighet du får beror på vilken tjänst du väljer. Hastighetsspannet vi anger är normal hastighet – men kan inte garantera vilken hastighet du får eftersom det beror på mobiltäckningen där du bor.För tjänsten Mobilt bredband Hemma gäller 12 mån bindningstid, 1 mån uppsägningstid. Wifi-routern ZTE MF286D ingår. Debitering startar när du sätter i simkortet och börjar använda tjänsten – eller efter tre månader (92 dagar). Fakturaavgift tillkommer per pappersfaktura. Med Telia eFaktura slipper du fakturaavgiften.
Hemtelefoni via mobilnätet
I Hemtelefoni via mobilnätet ingår samtal och öppningsavgift inom Sverige till fasta telefoner och mobiltelefoner. För utlandssamtal tillkommer en öppningsavgift per samtal och minutpris beroende på destination. För ytterligare information om samtalspriser se vår prislista.För tjänsten Hemtelefoni via mobilnätet gäller 24 mån bindningstid, 1 mån uppsägningstid. Debitering startar när du sätter i simkortet och börjar använda tjänsten – eller efter tre månader (92 dagar). Fakturaavgift tillkommer per pappersfaktura. Med Telia eFaktura slipper du fakturaavgiften.
-
Vad är skillnaden mellan Mobilt bredband Hemma och vanligt mobilt bredband?
Mobilt bredband Hemma ger dig en fast uppkoppling i hemmet. När det gäller pris och prestanda är Bredband via mobilnätet jämförbart med fast bredband via telejacket. Du surfar så mycket du vill för en fast månadskostnad.
Mobilt bredband är en flexibel uppkoppling för dig som flyttar ofta, reser eller är på språng och behöver en mobil uppkoppling. Du köper och kan använda en begränsad mängd surf.
-
Vad gäller angående datumet när telestationen i kopparnätet stängs?
I brevet har du fått information om stängningsdatum för den telestation som du tillhör. Det är den dagen som dina tjänster stängs om du inte gör någonting.
Om du beställer nya tjänster kommer du överens med vår kundtjänst om vilket datum som är lämpligt för dig att börja använda de nya tjänsterna och samtidigt stänga de gamla. Det datumet slutar vi också att ta betalt för dina gamla tjänster. Du får då slutfakturor, en för telefoni och en för bredband/tv.
-
Vad händer med mitt larm?
Om du har ett trygghetslarm som är anslutet till det fasta telenätet, måste det bytas ut. Kontakta den enhet på kommunen som ansvarar för trygghetslarm i god tid innan tjänsterna stängs.
Har du ett larm för inbrott, överfall eller liknande som är anslutet till det fasta telenätet, vänder du dig till larmleverantören, som kan ge förslag på alternativa lösningar.
-
Vad händer om Telias mobiltäckning eller kapacitet är dålig där jag bor eller har min verksamhet?
Oftast fungerar det med routern/basenheten även när det inte går att använda en vanlig mobiltelefon inomhus. Om det inte skulle fungera vi hjälper dig att felsöka var problemet kan ligga och vilken åtgärd som blir bäst för dig. Vi på Telia följer hela tiden upp kapaciteten i vårt mobila nät och om det behövs förstärker vi upp med mer kapacitet
Om du trots detta inte kan få en fungerande lösning från oss finns andra operatörer som kan lösa dina behov. Telia tar ansvar för att alla berörda kunder får information och vägledning till de alternativ för telefoni och bredband som finns på marknaden.
Hos den operatörsneutrala kundtjänsten Telekomguiden kan du få opartisk information om vilka leverantörer du kan vända dig till för en ny lösning. I de få fall där alternativ helt saknas träder Post- och telestyrelsen in och säkerställer att den lagliga rätten till telefoni och bredband uppfylls.