Så påverkas den digitala klyftan av krisen
Den digitala klyftan mellan stora och små företag är fortsatt stor i Sverige. I dessa tider blir klyftan extra tydlig. Vi guidar dig i hur man som småföretagare ökar sin digitala mognad.
– Små företag med låg digital mognad tvingas nu försöka hinna ifatt och släcka bränder. Stora organisationer har ofta redan tekniken på plats och har kunnat ställa om sina arbetssätt snabbare, säger Mille Beckman expert inom digitalisering och förändringsledning.
För andra året i rad har Telia genomfört en undersökning i syfte att utvärdera svenska företags möjligheter till digitalisering. Undersökningen har visat att det finns en digital klyfta mellan stora och små företag i Sverige – något som påverkar företagets tillväxt, klimatavtryck och de anställdas välmående.
– I normala tider handlar den digitala klyftan om att stora företag kunnat förenkla verksamheten och digitalisera – något som frigör tid att fokusera på kärnverksamheten och kan skapa nya affärsintäkter, säger Mille Beckman, Telias expert inom digital förändringsledning.
Små företag med låg digital mognad tvingas lägga onödig tid på allt från administration till affärsresor. Samtidigt riskerar man att missa nya intäktsströmmar och får svårare att konkurrera om arbetskraften.
– Företag som inte satsat på sin digitala kompetens har tuffare att ställa om. Att göra ett företag digitalt redo handlar inte bara om att köpa in teknik. Tekniken är 20 procent av resan, resterande 80 procent är beteendeförändringen som måste till. Det gäller att påvisa för anställda och chefer vad det digitala faktiskt ger, säger Mille Beckman.
"Försök att göra inköp med lite eftertanke – även om det kan kännas brådskande."
Just nu är det många företag som tvingats ta steget och digitalisera verksamheten så gott det går i rasande takt.
– En fördel med att vara ett mindre bolag är att det går snabbt att komma till ett beslut. Det finns en uppsjö bra verktyg att använda och många tips och tricks för att gå tillväga och har man inte kompetensen internt är det här något som Telia kan bistå med.
Hans rekommendation är att försöka göra det med lite eftertanke – även om det kan kännas brådskande. Gör man inköp utan långsiktighet är det lätt att de väldigt teknikintresserade bestämmer vilken lösning man ska välja.
– Många har fått finna sig i att snabbt ställa om arbetssättet. Men jag rekommenderar att man gör flytten med eftertanke. Ställ frågor om hur vi jobbar i dag och hur vi vill jobba om tre eller fem år, eller hur vi kan samarbeta digitalt mer – både med våra kunder, internt och med partners. Så att man undviker en uppsjö av olika arbetssätt som sedan hänger kvar.
Hur skapar man en digital jobbupplevelse?
Generellt sett har de stora företagen redan tekniken som krävs för att distansarbeta. Nu rullas också lösningarna ut på bred front bland små och medelstora företag.
– Det kommer innebära nya – framförallt mjuka – krav på hur vi jobbar. I det privata använder vi redan chatt och video för att hålla kontakten och där inser vi värdet. Nu är det viktigt att börja använda liknande lösningar på jobbet och skapa en ny digital jobbupplevelse, säger Mille Beckman.
Att göra en digital resa har flera positiva effekter – förutom att lösa utmaningarna här och nu. Telia har bland annat sett att det öppnar för nya typer av affärer och nya typer av samarbeten. Dessutom blir företaget med hög digital mognad en mer attraktiv arbetsplats.
– De flesta tycker att själva tekniken är ointressant när den fungerar. Men när ett företag inte har välfungerande digitala lösningar blir det ett oerhört starkt irritationsmoment, säger Mille Beckman.
Relaterad läsning
-
Fem digitala tips till dig som jobbar hemifrån
För många av oss ser både arbetsliv och vardag annorlunda ut just nu. Här får du tips för att underlätta och stärka arbetet på distans.
-
Så utnyttjar hackare våra dåliga lösenord
Kraven på våra lösenord har ökat betydligt de senaste åren. Trots det är lösenorden fortfarande en stor säkerhetsrisk.
-
Inget företag slipper undan säkerhetshoten
Även små företag kan drabbas av IT-angrepp. Men vi har rutiner så att våra kunder undviker katastrofscenarion.