Framtidens nät
Telia bygger Framtidens nät. Vi investerar i mobil- och fibernäten och stänger samtidigt det gamla kopparnätet. Kunder erbjuds nya, moderna tjänster med bättre säkerhet för ett alltmer digitalt samhälle.
Det här är framtidens nät
Sverige har en bredbandsinfrastruktur i världsklass med väl utbyggda fibernät och just nu moderniserar Telia hela mobilnätet med förstärkt 4G och 5G. En ansvarsfull digitalisering kräver dock mer än att bygga nytt.
Övergången från kopparnätet till moderna lösningar är en viktig del av digitaliseringen av Sverige som ger stora möjligheter och som samtidigt måste göras ansvarsfullt där ingen lämnas utan möjlighet till en ny lösning. Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat.
Kunder anslutna till kopparnätet behöver därför beställa nya, moderna och framtidssäkra lösningar via Telia eller annan operatör. Läs mer om Framtidens nät nedan, eller gå direkt till våra erbjudanden för privat- och företagskunder.
Vad innebär detta?
Samtliga berörda, såväl Telias som andra operatörers kunder, får i god tid före kopparnätet stängs information om detta.
Är du berörd behöver du beställa nya tjänster. Berörda kunder erbjuds i första hand tjänster via fiber eller mobilnätet.
Även om du inte är Teliakund idag kan du naturligtvis beställa Telias tjänster. Läs mer om Telias erbjudanden nedan.
Mer information och erbjudanden till berörda
Du som är berörd får i god tid information från Telia eller din operatör om detta.
Telia har särskilda kundtjänster för privat- och företagskunder som berörs av Framtidens nät.
Du är alltid välkommen att kontakta oss!
Privat: 020-55 11 69
Företag: 020-30 50 50 (val 5)
Telekomguiden är en operatörsneutral kundtjänst som kan ge dig opartisk information och rådgivning. Besök Telekomguidens hemsida, mejla till info@telekomguiden.se eller ring på
020-243 000, vardagar 9.00-15.00.
Om du har frågor eller upplever att du inte erbjuds nya tjänster från någon operatör kan du kontakta Post- och Telestyrelsen, PTS. På deras hemsida finns mer information.
Är jag berörd?
Du hittar de områden som omfattas av förändringarna de närmaste åren här:
Berörda kommuner och orter 2024 (PDF)
Berörda kommuner och orter 2025 (PDF)
Kom ihåg!
Om du berörs av förändringarna stängs dina fasta abonnemang av det datum som är angivet i det uppsägningsbrev som du fått från din operatör. Då kan du inte längre använda dina tjänster.
Våra erbjudanden
Beställ nya tjänster i god tid! Se våra erbjudanden till privat- och företagskunder.
Frågor och svar
-
Varför görs detta?
-
Vad erbjuds kunderna istället?
-
Vad händer med telefonledningen?
-
Vad händer om Telias mobiltäckning eller kapacitet är dålig där jag bor eller har min verksamhet?
-
Är tjänster via mobilnätet lika driftsäkra som de via koppar?
-
Har inte alla kunder lagstadgad rätt att få telefoni och bredband?
-
När kommer kopparnätet vara helt stängt?