Framtidens nät

Telia bygger Framtidens nät. Vi investerar i mobil- och fibernäten och stänger samtidigt det gamla kopparnätet. Kunder erbjuds nya, moderna tjänster med bättre säkerhet för ett alltmer digitalt samhälle.

Det här är framtidens nät

Sverige har en bredbandsinfrastruktur i världsklass med väl utbyggda fibernät och just nu moderniserar Telia hela mobilnätet med förstärkt 4G och 5G. En ansvarsfull digitalisering kräver dock mer än att bygga nytt.

Övergången från kopparnätet till moderna lösningar är en viktig del av digitaliseringen av Sverige som ger stora möjligheter och som samtidigt måste göras ansvarsfullt där ingen lämnas utan möjlighet till en ny lösning. Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat.

Kunder anslutna till kopparnätet behöver därför beställa nya, moderna och framtidssäkra lösningar via Telia eller annan operatör. Läs mer om Framtidens nät nedan, eller gå direkt till våra erbjudanden för privat- och företagskunder.

Mer information och erbjudanden till berörda

Du som är berörd får i god tid information från Telia eller din operatör om detta.

Telia TV

Telia har särskilda kundtjänster för privat- och företagskunder som berörs av Framtidens nät.
Du är alltid välkommen att kontakta oss!

Privat: 020-55 11 69
Företag: 020-30 50 50 (val 5)

Om du har frågor eller upplever att du inte erbjuds nya tjänster från någon operatör kan du kontakta Post- och Telestyrelsen, PTS. På deras hemsida finns mer information.

Frågor och svar

Varför görs detta?

Sverige har en bredbandsinfrastruktur i världsklass med väl utbyggda fibernät och just nu moderniserar Telia hela mobilnätet med förstärkt 4G och 5G. Kopparnätet är en gammal teknik som inte längre lever upp till dagens krav och som idag används av allt färre.

Vad erbjuds kunderna istället?

En tid efter att dina fasta tjänster har upphört börjar vi ta ned stolpar i delar av nätet som inte är aktivt, på allmän mark och tomtmark samt teleledningar fram till väggfäste eller skorsten.

Vi anpassar detta arbete till årstid och markförhållanden. Teleledningen inomhus berörs inte utan är fastighetsägarens ansvar.

Är tjänster via mobilnätet lika driftsäkra som de via koppar?

Ja, tjänster via mobila nätet är mer driftsäkra än tjänster via koppar. Mobila nätet påverkas inte på samma sätt av väder och vind som koppar. De basstationer eller master vi använder har reservkraft i flera timmar om det skulle bli strömavbrott.

Vill du vara säker på att din utrustning fungerar under strömavbrott, rekommenderar vi att du köper till ett batteri.

Har inte alla kunder lagstadgad rätt att få telefoni och bredband?

Enligt lagen har alla hushåll och företag rätt till telefoni och bredband med 10 Mbit/s. Detta gäller permanent adress.

Vår bedömning är att samtliga berörda hushåll och företag kommer kunna få en ny telefoni- och bredbandslösning av Telia eller någon annan operatör på marknaden. Tjänster över fiber- och mobilnätet erbjuds idag av en mängd olika aktörer och det är den samlade marknaden som kommer erbjuda alternativen till kopparnätet. Beroende på var det är i landet och kundens önskemål kan det t ex vara en fiberförening, ett stadsnät eller en mobiloperatör. Vilken aktör som kommer att kunna leverera var, kommer att variera från situation till situation. Om inga alternativ finns kan du kontakta Post- och telestyrelsen.

När kommer kopparnätet vara helt stängt?

Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat.

Vad innebär detta?

Samtliga berörda, såväl Telias som andra operatörers kunder, får i god tid före kopparnätet stängs information om detta.

Är du berörd behöver du beställa nya tjänster. Berörda kunder erbjuds i första hand tjänster via fiber eller mobilnätet.

Även om du inte är Teliakund idag kan du naturligtvis beställa Telias tjänster. Läs mer om Telias erbjudanden nedan.

Är jag berörd?

Du hittar de områden som omfattas av förändringarna de närmaste åren här:
Berörda kommuner och orter 2025 (PDF)Berörda kommuner och orter 2026 (PDF)

Kom ihåg!

Om du berörs av förändringarna stängs dina fasta abonnemang av det datum som är angivet i det uppsägningsbrev som du fått från din operatör. Då kan du inte längre använda dina tjänster.

Erbjudanden till privatkunder

Beställ nya tjänster i god tid! Se våra erbjudanden till privatkunder.

Privat

Erbjudanden till företag

Beställ nya tjänster i god tid! Se våra erbjudanden till företagskunder.

Bradband

Kontorstelefoni