Driftinformation
Få de senaste uppdateringarna om nätverksstatus. Här kan du spåra och övervaka eventuella störningar i ditt område, i realtid.
I MyBusiness kan du hitta information om din produkt och skapa supportärenden vid störningar. Kontakta ditt företags administratör om det finns ett konto men du saknar inloggningsuppgifter.
Om du upplever att du har sämre täckning på en plats där kartan visar att du bör ha bra täckning kan det bero på flera faktorer. En anledning kan vara att en mobilmast är tillfälligt överbelastad, då kan du få sämre kontakt med nätet.
Täckningen påverkas även av hur miljön ser ut där du befinner dig, det vill säga om du är inomhus eller utomhus, om det är kuperad terräng eller tät skog. Olika mobiltelefoner, routrar och surfplattor skiljer sig åt, vilket också är en påverkansfaktor.
Du kan kontrollera om du berörs av en driftstörningar på vår sida Driftinformation.
Post och Telestyrelsen, PTS, har en bra guide för vad du kan göra för att få bättre täckning. Om du befinner dig utomhus kan du testa att röra på dig för att se om du hittar en plats där täckningen är bättre. Inomhus kan du exempelvis prova att lägga mobilen i ett fönster och använda ett headset när du pratar. Generella råd kan vara att testa att hålla mobilen på ett annat sätt och via en täckningskarta kolla hur det ser ut för din operatör i området där du befinner dig.
Du kan läsa hela guiden om mobiltäckning från PTS här.
Om du tappat täckningen på din mobil finns det några saker du kan göra för att få den tillbaka. Du kan till exempel testa att röra på dig och se om du får bättre täckning från en annan plats. Om du är inomhus kan du prova att gå ut för att se om täckningen kommer tillbaka.
Om det inte fungerar att byta plats kan du prova att stänga av och starta om mobilen. Ibland hjälper det. Och kolla för säkerhets skull att du inte råkat sätta telefonen i flygplansläge.
Om du ändå inte får täckning kan du kontrollera om det är några driftstörningar just nu.
Om inget fungerar rekommenderar vi att du kontaktar support.
Täckningen i Sverige skiljer sig mellan olika operatörer. Här kan du se en karta som visar var du har täckning när du ringer med Telia, till vår täckningskarta.
Om du upplever att täckningen plötsligt försvunnit kan det bero på överbelastning eller en driftstörning i nätet. Här kan du kontrollera om det just nu är några driftstörningar i ditt område, till vår driftinformation.
Du kan också alltid prova att röra på dig och se om täckningen fortfarande är borta om du exempelvis går ut.
Fungerar det inte så prova först att starta om mobilen och dubbelkolla att du inte råkat sätta den i flygplansläge.
Om du ändå inte får någon täckning bör du kontakta support.
Olika operatörer har olika bra täckning runtom i Sverige. Via Telias täckningskarta kan du se vilken uppkoppling vi erbjuder just där du bor. I oberoende tester så var Telia den operatör 2024 som hade bäst täckning runtom i Sverige. Du kan läsa mer om testet som utförts av P3 Connect på mobiloperatorers jämförelsesida.
Få de senaste uppdateringarna om nätverksstatus. Här kan du spåra och övervaka eventuella störningar i ditt område, i realtid.
På MyBusiness kan du felsöka, skapa supportärenden, hantera fakturor och följa dina beställningar. Allt på en och samma plats.
Behöver du tillfällig eller löpande IT-support? Våra IT-experter hjälper till med allt från cybersäkerhet till Microsoft 365.
Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.